Hållbara kulturarv i fokus vid konferens i höst

Mån 08 maj 2023 09:00

Nätverket för kritiska kulturarvs- och museistudier (NKKM) vid Mittuniversitetet, bjuder in till höstmöte på temat Hållbara kulturarv. Konferensen samlar representanter för olika aktörer inom kulturarvssektorn och forskare som är intresserade av hållbara kulturarv.

Ett foto av Jamtli

- Syftet är att möjliggöra konstruktiva och kritiska samtal kring erfarenheter, förutsättningar och metoder för ett fungerande hållbarhetsarbete, säger Karin Jarnkvist, docent i sociologi och koordinator för NKKM.

Höstmötet innehåller föreläsningar av inbjudna keynotes och konferensdeltagares presentationer. NKKM planerar för en fackgranskad publikation med texter som utgår från konferensbidragen.

- Vi hoppas att forskare från många olika ämnen och discipliner vid Mittuniversitetet vill presentera sin forskning så att hållbarhet i relation till kulturarv diskuteras utifrån flera perspektiv, säger Karin Jarnkvist.

Deltagandet i konferensen är gratis men varje deltagare bekostar lunch, resa och boende själv. På kvällen 24 oktober bjuder NKKM på konferensmiddag.

Deadline för anmälan av abstract för egen presentation samt för deltagande som åhörare anmäler sig senast 8 oktober.

När? Tisdag 24/10 kl 13 – onsdag 25/1 kl 12.

Var? Jamtli i Östersund.

Vill du läsa mer om konferensen, skicka in abstract samt anmäla dig till höstmötet? Läs vidare här

Nyfiken på NKKM? Läs vidare här.

Sidan uppdaterades 2023-09-28