Rivstart för den nya styrelsen

Ons 10 maj 2023 13:55

Med fyra nya, externa ledamöter, varav en ny ordförande, har universitetsstyrelsen påbörjat sin nya mandatperiod med första mötet denna vecka. Utöver ärenden på den ordinarie agendan fick styrelsen en inblick i delar av universitetets verksamhet.

Gruppfoto av universitetsstyrelsen
Nästan hela den nya universitetsstyrelsen samlad på Campus Sundsvall. Saknas gör Anita Johansson, Helena Lindholm samt Marko Laaksonen. Foto: Inger Axbrink.

Det var ett späckat schema som mötte den tillträdande styrelsen under tisdag och onsdag, där den första dagen ägnades åt att lära känna universitetet genom information och rundvandringar. Styrelsens nya ordförande är Helene Hellmark Knutsson, landshövding i Västerbottens län, och hon gav en liten inblick i hur hon ser på sitt nya uppdrag:

– Styrelsens roll är att granska och säkerställa att verksamheten bedrivs på ett ändamålsenligt sätt, men också vara ett stöd till ledningen. Jag upplever att Mittuniversitetet är ett vasst universitet med spetsforskning inom flera områden. Liksom flera av de nyare universiteten gör Mittuniversitetet väldigt mycket av de förhållandesvis små medel man har. Det är dock viktigt att bli ännu bättre att berätta om allt bra som görs här och att sticka ut ännu mer för att visa hur väl man står sig i konkurrensen, säger hon.

Centrumledare Mattias O´Nils berättar om STCs verksamhet. Foto: Christine Grafström.

Peter Mattsson, Riksidrottsförbundet, berättade att det var första besöket på Campus Sundsvall för hans del, men att han besökt Campus Östersund - och inte minst Nationellt vintersportcentrum - flera gånger utifrån sin mångåriga karriär inom idrottsvärlden.

– Jag kan förhoppningsvis bidra med mitt idrottsperspektiv, ett område där Mittuniversitetet ju redan är en stark spelare. Idrotten är dessutom en stor del av vårt samhälle och jag vill medverka till att idrottens intresse för samhällsutvecklande frågor hålls vid liv. Jag sitter också i styrelsen för Centrum för idrottsforskning och även i programstyrelsen för Mistra Sport & Outdoors, säger han.

För Oliver Dogo, vd Handelskammaren MittSverige, har besöken vid Campus Sundsvall blivit desto fler och även han ser fram emot sin nya roll.

– Att Mittuniversitetet fungerar på ett bra sätt är en mycket angelägen fråga för näringslivet i vår region. Min viktigaste uppgift i styrelsen blir att bidra med omvärldsbevakning och förtydliga universitetets viktiga roll regionalt, säger han.

Forskaren Alireza Eivazi berättar om MILAB. På bilden syns tre av fyra nya styrelseledamöter; Helene Hellmark Knutsson, Oliver Dogo och Peter Mattsson. Foto: Elin Larsson.

Under det formella styrelsemötet på onsdagen diskuterades bland annat utfallet av UKÄs granskning av kvalitetssäkringsarbetet samt processen för att utse ny prorektor.

Innan den nya ordföranden lämnade Mittuniversitetet för den här gången passade hon på att dela med sig av sina tankar om universitetets roll i det som sker just nu med stora etableringar i såväl Västernorrlands och Jämtlands län som i övriga norrlandslän.

- Norra Sverige behöver forskning, innovation och kompetensförsörjning vid sidan av de stora etableringarna som bidrar till att skapa en bred arbetsmarknad. Jag har goda relationer till både Umeå universitet och Luleå tekniska universitet, liksom till SLUs verksamhet i Umeå. Tillsammans med Mittuniversitetet har alltså norra Sverige närvaro av fyra universitet och jag önskar att vi växlar ut lite mer av detta. Vi ska både locka och utveckla talanger så att vi kan leda samhällsomvandlingen och den gröna omställningen, säger Helene Hellmark Knutsson.

Här hittar du hela universitetsstyrelsen.

Här kan du läsa mer om UKÄs granskning av kvalitetssäkringsarbetet.

*fotnot: den fjärde styrelseledamoten som är nyvald är Helena Lindholm, professor vid Göteborgs universitet.

Sidan uppdaterades 2023-05-10