Årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet

Tis 29 aug 2023 14:30

Nu i höst är det dags igen att genomföra den Årliga uppföljningen av det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Studenter, Sundsvall

Under september och i början av oktober ska samtliga institutioner och avdelningar, i den Lokala samverkansgruppen (LSG), genomföra sin Årliga uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM). Uppföljningen behöver vara klar och sparad i IA senast den 13 oktober.

Den 26 oktober kommer uppföljningen ske i den Centrala samverkansgruppen (CSG), men då på en övergripande universitetsnivå.

Årlig uppföljning av SAM innebär att vi som arbetsgivare undersöker om vi bedriver vårt systematiska arbetsmiljöarbete rätt utifrån föreskriften Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1). Systematiskt arbetsmiljöarbete innebär att vi som arbetsgivare ska undersöka, riskbedöma, åtgärda och följa upp våra verksamheter så att ohälsa och olycksfall i arbetet kan förebyggas och en bra arbetsmiljö kan uppnås för alla medarbetare och studenter. En bra arbetsmiljö är en förutsättning för att vara en attraktiv arbetsgivare och ett attraktivt Campus.

Mall för genomförande av Årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet finns i IA, läs mer här:

Sidan uppdaterades 2023-08-29