Säkerhetsläget vid Mittuniversitetet bedöms oförändrat

Fre 18 aug 2023 14:41

I det nya försämrade säkerhetsläget för Sverige följer Mittuniversitetet regeringens rekommendationer och har nära kontakt med berörda myndigheter. Säkerhetsläget vid Mittuniversitetet bedöms oförändrat.

Campus Östersund fasad hus

Den 17 augusti höjde Säkerhetspolisen terrorhotnivån i Sverige till ett högt hot. Det motsvarar en fyra på en femgradig skala. Säkerhetspolisen bedömer att hotet kommer att bestå under en längre tid. Beslutet att höja terrorhotnivån beror inte på någon enskild händelse utan ska ses i ett långsiktigt perspektiv. Att Säkerhetspolisen höjt terrorhotnivån innebär inte att man ska sluta göra de saker i vardagen som man brukar. Däremot är det bra att vara mer vaksam.

Centrala krisgruppen håller kontinuerlig dialog och säkerhetsfrågan kommer att diskuteras vid Centrala samverkansgruppens (CSG) nästa möte. Det sker även dialog mellan lärosätena i landet.

Om du känner oro och behöver samtalsstöd, kan du alltid prata med din närmaste chef för råd. Om du har behov av professionellt samtalsstöd kan du kontakta företagshälsovården.

Företagshälsovård

Sidan uppdaterades 2023-08-21