Förvaltningen tar nästa steg i utvecklingsarbetet

Fre 08 sep 2023 10:22

Förvaltningen kommer framåt att prioritera stödet kring anställning av personal, mottagande av studenter, lärplattform och digital arbetsplats, upphandling, säkerhet samt schemaläggning.

– När det gäller lärplattformen så kommer vi uppgradera Moodle eller byta till Canvas, där kommer ett beslut att tas redan i höst. För att öka stödet kring anställning av personal så tillsätter vi en extra heltidsresurs på HR-avdelningen samt ökar samarbetet med kanslierna, säger Ludde Edgren, tf förvaltningschef.

Förvaltningen har analyserat allt material som samlats in från institutionsdialogerna, enkäterna till studenter och om medarbetares förutsättningar samt internrevisionsrapport om uppdraget som prefekt.

– Det finns många saker att förbättra och utifrån det stora underlag vi inhämtat så har vi i förvaltningens ledningsgrupp valt att prioritera dessa huvudområden på övergripande nivå. Det finns en gemensam ambition om att hela tiden bli bättre på det vi gör och med det här utvecklingsarbetet vill vi ta större steg framåt, säger Ludde Edgren.

Flera åtgärder har påbörjats, det handlar både om arbetssätt och om en prioritering av interna resurser inklusive lokalutnyttjande. Förvaltningen kommer inte öka kostnader totalt för verksamhetsstödet och nu påbörjas en mer långsiktig budgetplanering för hela förvaltningen för att möta det behov av stöd som finns. Universitetsbiblioteket har också fått i uppdrag att undersöka om och i så fall på vilket sätt kostnader kan minskas kopplat till biblioteksverksamheten.

– För oss är det viktigt att agera på den återkoppling som ges. Samtidigt ska vi dra lärdomar av de positiva omdömen vi får för stödet som ges från vaktmästeriet, juristerna, ekonomiavdelningen, arkiv och diarium. Även det sätt personalen bemöter studenter vid biblioteket och Servicecenter värdesätts, berättar Ludde Edgren.

En konsult har analyserat materialet från institutionsdialoger och haft fördjupande intervjuer med chefer inom förvaltningen. I rapporten ges bland annat förslag till en modell för prioritering och långsiktig verksamhetsplanering.

Resultatet från studentenkäten 2023

Utfall enkät medarbetares förutsättningar, diarienummer: MIUN 2023/1598

Rapport, prioritering och resursfördelning inom förvaltningen, diarienummer: MIUN 2023/1158

Internrevisionsrapport – Uppdraget som prefekt, diarienummer: MIUN 2021/1967