Mittuniversitetet samarrangerade konferens med fokus på naturen som medlärare

Tor 07 sep 2023 13:12

Nyligen samarrangerade Mittuniversitetet en konferens på Enaforsholms fjällgård. Det var det internationella nätverket Wild Pedagogies som möttes för att arbeta med naturen som medlärare.

Enaforsholms fjällgård
Enaforsholms fjällhotell.

Syftet med konferensen var att utforska och fördjupa hur "Naturen som medlärare", den första av sex tankestenar i Wild Pedagogies, kan förstås och arbetas med i undervisning. De didaktiska frågorna om Vad, Hur och Varför var en utgångspunkt för samtal och aktiviteter under veckan. Wild Pedagogies fokuserar på behovet av att ompröva vad det innebär att vara människa i relationen till världen och där utbildningen ses som en nyckel i arbetet för att ta sig an de samhällsutmaningar vi står inför. Här kan du läsa mer om Wild Pedagogies och hur de ser på pedagogik och lärande.

- Mötet i Enaforsholm var en underbar sammankomst med cirka 35 personer från ett dussintal länder. Vi delar alla intresset för behovet av en mer radikal form av utbildning. Radikal i den meningen att vi skulle behöva undersöka några av de kärnantaganden som verkar forma modern utbildning - åtminstone i västerländska länder, säger Bob Jickling, grundare av Wild Pedagogies, och fortsätter:

- De flesta av våra samtal och workshops ägde rum utomhus där vi både kunde prata om och uppleva processer för förhållandet mellan oss människor och naturen – den mer än mänskliga världen. Det var en konferens som inte tyngdes av ett konferenscenter och rum fyllda med stolar.

En viktig förståelse för andra kulturer

Frustrerad av förbiseendet av naturens inverkan på lärande menar Bob att det finns mycket att lära från andra kulturer än vår egen.

- Viktigt nog hade vi under vår sista dag också möjlighet att lära oss av Tanja Nordenfjell samt Anita och Gustav Forsell, tre underbara samiska lärare. Detta var ett tillfälle att förstå mer om en kultur som har andra antaganden om människors plats i världen. Och faktiskt erbjöd detta en möjlighet att överväga att världsåskådningar som skiljer sig från våra egna kan existera och blomstra, säger Bob Jickling.

Linda Wilhelmsson, lektor i pedagogik vid Mittuniversitetet samt arrangör och deltagare på konferensen, håller med:

- Att arbeta med naturen som medlärare och platsens betydelse för lärande är något vi fortsatt kan utveckla såväl teoretiskt som praktiskt i vår lärarutbildning. Inte minst behöver vi fortsatt reflektera över vår relation till naturen och den mer än mänskliga världen och den betydelse det har för våra kunskapspraktiker. Likaså är ju frågor om minoritets- och ursprungsbefolkningar viktiga för oss att arbeta med då universitetet är verksamt i det sydsamiska området av Saepmie. Frågor om hållbar utveckling och utbildning för hållbar utveckling är viktigt inte bara för lärarutbildningarna vid universitetet. Förhoppningen är att det över tid även fortsatt kan utvecklas ett nätverk internt på Mittuniversitetet om dessa frågor.

Sätter Mittuniversitetet på kartan

Att arrangera en konferens med internationell prägel ger inte bara deltagarna en möjlighet att byta kunskap och knyta kontakter, utan sätter dessutom Mittuniversitetet på kartan.

- För det första är det ju en ära att få vara värd för en samling i nätverket. Det är ju en möjlighet att visa hur vi arbetar med dessa frågor i forskning och undervisning, dela med oss av de jobb vi gör och den fantastiska miljö vi verkar i. Tidigare har Wild Pedagogies genomfört en konferens genom att paddla Yukon River, en segling vid Skottlands västkust och senast en samling i Norska Finse. Ett sådant här arrangemang ger en bredare bild av kunskapsläget inom fältet genom att det berör frågor som behandlas inom exempelvis utomhuspedagogik, friluftsliv, utbildning för hållbar utveckling, environmental education och så vidare. Det skapar även goda grunder för fortsatt arbete genom de kontakter som knyts under en sådan här vecka.  Att vara med och arrangera en konferens som utmanar det konventionella formatet var också viktigt för mig. Det bidrar till att fortsatt kunna utveckla hur vi ser på relationen mellan forskning, vår utbildningsverksamhet och samverkan i förhållande till den plats samt sammanhang vi verkar i som universitet, säger Linda Wilhelmsson.

Övrig information

Den 25/9 hålls en utvecklingsdag om utbildning och lärande för hållbar utveckling av lärarprogrammen. Där kommer många av de trådar som togs upp under konferensen i Enaforsholm att diskuteras i förhållande till lärarutbildning. Målet med dagen är, förutom att ge inspiration, att ge respektive lärarprogram en möjlighet att stärka arbetet med utbildning och lärande för hållbar utveckling. Vi oss till samtliga undervisande lärare på de olika lärarutbildningarna på Mittuniversitetet, programråden och aktörer som tillsammans med oss kan utveckla lärarutbildningen inom hållbar utveckling.

Inbjudna är även kollegor från NORD universitet samt de olika nätverk som finns kring föreningarna för nationella minoriteter, exempelvis de samiska föreningarna via Båskoes, Gaaltje i Östersund och Saemien Sijte i Snåsa

Datum: 25/9

Tid: 10.15 - 16