Linda Wilhelmsson
Universitetslektor|Senior Lecturer
- Tjänstetitel: Universitetslektor
- Akademisk titel: Lektor
- Annan titel: Programansvarig Grundlärarutbildning åk 4-6 samt arbetsintegrerad lärarutbildning
- Ansvarsområde: Forskningsledare Kritiska perspektiv i Utbildningsforskning (KUF)
- Telefon arbete: +46 (0)10-1428369
- E-postadress: linda.wilhelmsson@miun.se
- Besöksadress: Campus Östersund, Hus E
- Rumsnummer: E212
- Ort: Östersund
-
- Anställd inom ämnet:
- Pedagogik
-
- Avdelning:
- Institutionen för utbildningsvetenskap (UTV)
Jag är programansvarig för vår lärarutbildning Grundlärare med inriktning åk 4-6.
Jag är forskningsledare för gruppen Kritiska perspektiv i Utbildningsforskning (KUF) vid Institutionen för Utbildningsvetenskap samt redaktör för Utbildningsvetenskapliga studier. Vidare är jag ledamot i Grundutbildningsrådet (GRU) vid den humanvetenskapliga fakulteten.
Bakgrund
Jag är utbildad grundskollärare 1-7 Sv/SO samt Idrott och har även en bakgrund som utvecklingspedagog Östersunds kommun. Efter en magisterexamen i pedagogik och därefter doktorandstudier disputerade jag hösten 2019. Mitt intresse har alltid varit demokratifrågor i utbildning tillsammans med ett intresse för frågor om miljö- och ekologisk samt social hållbarhetsutbildning.
Forskningsområden
Mina forskningsområden spänner över pedagogik och allmändidaktiska frågor med fokus på demokrati och makt i grundskolans undervisningspraktiker. Avhandlingsarbetet handlade om elevinflytande som didaktisk praktik. Idag intressera jag mig fortsatt för didaktiska modeller som behandlar frågor om demokrati och utbildning för hållbar utveckling. Detta innefattar ett särskilt intresse för bildningsbegreppet och dess potential utvecklat som "Eco-bildung". Ett annat forskningsområde under framväxt är demokratifrågor i miljö- och hållbarhetsutbildning - att leva och lära eko-demokrati. Jag är starkt influerad av Wild Pedagogies och därigenom även teman som berör kolonalisering, ursprungsbefolkningar.
Ett annat forskningsintresse är relationen mellan teori och praktik i professionsutbildningar, krav på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt därigenom praktiknära forskning.
Forskning
Jag disputerade med avhandlingen om Elevinflytande i gränslandet mellan didaktik och makt - en studie av undervisningspraktiker i tre grundskolor. Vidare har jag även studerat policyförändringar gällande elevinflytande i läroplaner.
Ett annat intresse är praktiknära forskning, nyttiggörande och tillgängliggörande av forskning i grundskolans verksamhet vilket fokuserats genom en abduktiv logik som möjlighet i didaktisk forskning.
Genom nätverket Wild Pedagogies och de idéer det representerar intresserar jag mig för betydelsen av ett ändrat förhållningssätt för att hantera dagens miljö- och samhällsutmaningar där egenvärdet hos en mer än mänsklig värld är centralt.
Jag har arbetat med ett praktiknära projekt om Lokalt relevant utbildning för hållbar utveckling i glesbygd. Projektet avser att i samverkan med skolor identifiera forskningsbehov, syfte, forskningsmetoder och lämpliga teoretiska perspektiv gällande utbildning för hållbar utveckling. De särskilda utmaningar och möjligheter som finns för den ”lilla skolan” är fokus för att därigenom utveckla didaktiska modeller för utbildning och undervisning.
I forskningsgruppen som jag leder, KUF, förenas vi av ett intresse för att sätta in utbildningsforskningen i ett samhälleligt perspektiv. I gruppen behandlar vi frågor om bildning och har ett utbildningsociologiskt intresse för socialisations- och identitetsskapande processer. Ett kritiskt analytiskt förhållningssätt är väsentligt för oss
Undervisning
Jag undervisar i våra Grundlärarprogram för F-åk 3 samt åk 4- 6, huvudsakligen i UVK-kurser som är på avancerad nivå. Jag undervisar även i vårt masterprogram och doktorandkurser. Tillsammans med kollegor arbetar jag med att utveckla ett särskilt fokus på miljö- och hållbarhetsfrågor tillsammans med samiska perspektiv i Grundlärarprogrammet för åk 4-6
Övrigt
Redaktionsrådet för Utbildningsvetenskapliga studier
Utbildningsvetenskapliga studier | miun.se
Forskningsprojekt
Avslutade
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
Doktorsavhandlingar
Kapitel i böcker, del av antologier
Konferensbidrag
Rapporter
Samlingsverk (redaktör)
Artiklar i tidskrifter
Blenkinsop, S. & Wilhelmsson, L. (2024). Ecologizing Bildung : Educating for the eco-social-cultural challenges of the twenty-first century. Canadian Journal of Environmental Education, vol. 26, ss. 102-118.
Wilhelmsson, L. & Damber, U. (2022). Abduktion som alternativ i didaktisk forskning. Pedagogisk forskning i Sverige, : 4, ss. 180-202.
Eriksson, L. & Bostedt, G. (2021). Pupils as Subjects or Objects : Policy Changes in the Area of Pupils Influence. International Journal of Teaching and Education, vol. IX: 2, ss. 14-29.
Eriksson, L. (2020). Elevinflytande - till vems och vilken nytta?. SkolLedaren, : 1, ss. 27-29.
Bostedt, G. & Eriksson, L. (2020). Pupil influence in Swedish compulsory schools, a way of ‘learning’ and ‘living’ democracy. Education in the North, vol. 27: 1, ss. 78-91.
Doktorsavhandlingar
Eriksson, L. (2019). Elevinflytande i gränslandet mellan didaktik och makt – en studie av undervisningspraktiken i tre grundskolor. Diss. Sundsvall : Mid Sweden University, 2019 (Mid Sweden University doctoral thesis : 300)
Kapitel i böcker, del av antologier
Wilhelmsson, L. (2024). Demokrati och maktperspektiv : utrymme för förändring i undervisning för hållbar utveckling. I Undervisning för hållbar utveckling : för lärare F–6. Malmö : Gleerups Utbildning AB. S. 71-84.
Kronlid, D. & Wilhelmsson, L. (2024). Globala och regionala utmaningar i lokalt relevant utbildning för hållbar utveckling. I Globala utmaningar – lokala lösningar : Forskning för en hållbar samhällsutveckling i norra Sverige. Sundsvall : Mittuniversitetet. S. 127-130.
van Weelie, J. , Wilhelmsson, L. , Fransson, G. & Håkansson Lindqvist, M. (2021). Från praxistriangeln till trädet : en reflektion över språk som didaktiskt verktyg. I Didaktiska reflektioner - reflektioner om didaktik : specialnummer. Sundsvall : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier). S. 109-125.
Bostedt, G. & Eriksson, L. (2020). Elevinflytande och lärares ledarskap i skolan - en fråga om didaktik och makt. I Lärare som ledare - i och utanför klassrummet. Lund : Studentlitteratur AB. S. 327-350.
Eriksson, L. & Bostedt, G. (2014). Om demokrati, lärande och elevers delaktighet i svensk skola. I Skolan ut ur krisen : en forskarantologi om framtidens utbildningspolitik. Stockholm : Tankesmedjan Tiden. S. 79-92.
Bostedt, G. & Eriksson, L. (2012). Elevinflytande och ledarskap i skolan. I Lärare som ledare. : I och utanför klassrummet.. Lund : Studentlitteratur. S. 271-290.
Eriksson, L. & Bostedt, G. (2011). Elevinflytande. I Utvärdering och bedömning i skolan : För vem och varför?. Stockholm : Natur och kultur. S. 121-142.
Konferensbidrag
Wilhelmsson, L. , Murstedt, L. & Elkin Postila, T. (2025). Enacting eco-democracy in education : Young students and more-than-human relationships. I The Nordic Educational Research Association, NERA Conference 2025.
Kronlid, D. & Wilhelmsson, L. (2025). The construction of epistemic and ethical values in environment and sustainability education : schools in sparsely populated areas. I The Nordic Educational Research Association, NERA Conference 2025.
Kronlid, D. & Wilhelmsson, L. (2024). Locally relevant education for sustainable development : rural schools in global context. I ECER 2024: Abstracts.
Blenkinsop, S. & Wilhelmsson, L. (2024). The 4C’s : Outdoor Education for eco-social-cultural change. I 10th International Outdoor Educational conference: abstracts.
Wilhelmsson, L. (2024). Towards an eco-democratic education : for, in, or through education. I ECER 2024: Abstracts.
Wilhelmsson, L. & Paulsen, M. (2023). Wild Pedagogies and Bildung Thinking in an Anthropocene Age : What has Wild Pedagogies to offer in a Nordic Bildung Context?. I Nordisk forskningskonference for miljø og bæredygtig udvikling i uddannelse.
Wilhelmsson, L. (2022). Wild pedagogies : a possible relational perspective for critical environmentalism in education. I Proceedings - WEEC 2022.
Eriksson, L. & Jensen, A. (2021). Education for Sustainable Development in time of crises : possibilities for learning concerning an unknown future. I Accelerating the progress towards the 2030 SDGs in times of crisis. Östersund : . S. 181--192.
Eriksson Wilhelmsson, L. & Damber, U. (2021). Educational science : a discussion about methodology in didactic research. I Teachers matter – but how? Conference abstract book. 2021 :
Bostedt, G. & Eriksson, L. (2021). ‘Living’ and ‘learning democracy’ through pupil influence : Policy changes in the Swedish school system. I XIX Nordic Political Science Congress 2020 : Workshop "Teaching for Citizenship and Democracy"..
Bostedt, G. & Eriksson, L. (2018). Elevinflytande som didaktisk strategi. Paper presented at the Nordic Conference in social studies didactics, Bergen, 11th-13th of April, 2018
Bostedt, G. & Eriksson, L. (2014). Elevinflytande som didaktik : Om demokrati, lärande och makt i svensk skola. Paper presented at the Arbetarrörelsens forskarnätverk, årskonferens 2014 En skola i kris? Om kvalitet, likvärdighet och styrning i utbildningssystemet, 3-4 april 2014, Åkersberga.
Eriksson, L. & Boström, L. (2013). How to Understand Learning Styles and Strategies in the Light of the Paradox between Individual and Collective Learning. I Building Learning Capacity for Life.. S. 100--119.
Eriksson, L. (2011). Studying the boundaries of pupil influence in Swedish schools. Paper presented at the Oxford Ethnography and Education Conference
Rapporter
Eriksson, L. & Bostedt, G. (2011). Elevinflytande i spänningsfältet mellan skolans kunskapsuppdrag och demokratiska uppdrag : en studie av fyra skolor. Härnösand : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier 2011:1).
Samlingsverk (redaktör)
Hjälmeskog, K. (ed.) , Kronlid, D. (ed.) , Gelinder, L. (ed.) & Wilhelmsson, L. (ed.) (2024). Undervisning för hållbar utveckling : för lärare F–6. Malmö : Gleerups
Dahlström, H. (ed.) , Wilhelmsson, L. (ed.) & Eriksson Bergström, S. (ed.) (2021). Didaktiska reflektioner - reflektioner om didaktik : specialnummer. Sundsvall : Mittuniversitetet (Utbildningsvetenskapliga studier 2021:1).