Mittuniversitetet förlänger avtalet med Samverket

Mån 08 jan 2024 08:00

Det står nu klart att Mittuniversitetet fortsätter att vara en del av Samverket, Sveriges första innovations- och coworkinghubb för offentlig sektor. Avtalet förlängs till sista maj 2025.

People listening to a seminar
En av flera workshops som Mittuniversitetet arrangerat på Samverket det gångna året. Här är det docent Henrik Haller som föreläser. Foto: Mittuniversitetet.

När styrgruppen för Samverket nyligen sammanfattade verksamheten för det gångna året, 2023, konstaterades att Samverket har 11 myndigheter med medlemskap samt att 248 anställda inom dessa myndigheter har individuella medlemskap.

– Det är en självklarhet för oss att fortsätta vara en av del av den här verksamheten, som en av många delar i vår samverkan med omgivande samhälle. Under året har vi i ledningsgruppen bland annat använt Samverket för möten. Såväl forskare som administrativ personal har arrangerat och medverkat i olika evenemang under året, vilket är glädjande, säger rektor Anders Fällström som även representerar Mittuniversitetet i styrgruppen för Samverket.

Enbart under hösten har Samverket haft 33 bokade, transparanta möten där bland annat Polisen, Länsstyrelsen, Statens Servicecenter, Regeringskansliet, Region Jämtland/Härjedalen och Mittuniversitetet öppnat upp sina interna möten och givit andra myndigheter möjlighet att lyssna in. Mittuniversitetet är också en av aktörerna inom Faciliteringsnätverket som startats inom Samverket och här ingår ett 50-tal myndighetsanställda.

– Personligen blir jag alltid inspirerad när jag besöker Samverket, oavsett om det handlar om egna möten eller att lyssna in ett lägereldssamtal som någon annan myndighet håller i. Att hitta gemensamma utmaningar där vi lär av varandra är sporrande och jag samverkar gärna med Samverket som utgångspunkt, säger Ronney Wickzell, presskommunikatör på Mittuniversitetet.

Under hösten besöktes Samverket av tidningen Publikt, vilket resulterade i ett omfattande reportage som du kan ta del av här.

Här kan du läsa mer om Mittuniversitetets engagemang i Samverket.

Sidan uppdaterades 2024-01-08