Utbildningsstöd för att lyfta frågor kring främlingsfientlighet, rasism och kolonialism

Fre 26 jan 2024 13:20

Under en tid har universitetsbiblioteket visat Stiftelsen Gaaltijes utställning ”Vad ska bort – främlingsfientlighet, rasism eller kolonialism?” I samband med detta erbjuds ett utbildningsstöd till hur man i kurser kan lyfta frågor kring främlingsfientlighet, rasism och kolonialism.

Campus Östersund, exteriörbild

Utställningen finns nu på plats på campus Östersund. I samarbete med Lika villkorsgruppen och Studenthälsan erbjuder Båskoes (Mittuniversitetets nätverk för forskning om och med det samiska samhället) ett utbildningsstöd till hur man, med hjälp av utställningen, kan lyfta dessa frågor i kurser som hålls på Mittuniversitetet.

Genom att länka in utställningen i undervisning ökar också studenternas kunskap om att Mittuniversitetet är beläget mitt i det sydsamiska området i Saepmie, vilket är i linje med den avsiktsförklaring som Mittuniversitetet skrev 2022:

”Regeringen har som mål att stärka den samiska befolkningens rättigheter och mandat. Det är Mittuniversitetets avsikt att utveckla forskning och utbildning för samiska frågor på Mittuniversitetet och på så vis också stärka universitetets roll som ett universitet mitt i samiskt område och samtidigt bidra till att stärka det sydsamiska samhällets ställning både i Sverige och i Saepmie.”

Läs mer om avsiktsförklaringen här
Mer information om utställningen, kontaktuppgifter och idéer kring hur utställningen kan användas hittar du här

Sidan uppdaterades 2024-02-05