Chefsutbildning i våld i nära relationer

Mån 12 feb 2024 16:54

Chefer med personalansvar erbjuds från och med nu en utbildning kring våld i nära relationer. Utbildningen består av två halvdagsträffar.

Under 2024 får Mittuniversitetet en ny handläggningsordning och riktlinje gällande våld i nära relationer. Våld i nära relationer ses ofta som något som tillhör den privata sfären, men det kan också påverka medarbetares arbetsförmåga och relationerna på arbetsplatsen. Frågor om trygghet, risk för våld och utsatthet kommer dessutom att ingå i mallen för medarbetarsamtalet. Därför erbjuds nu alla chefer med personalansvar samt huvudskyddsombuden en utbildning som syftar till att ge kunskap om våldets karaktär och mekanismer, chefers ansvar och gällande regelverk. Utbildningen består av två halvdagsträffar under april/maj och ges både i Sundsvall och i Östersund. Nyckelfunktioner såsom studierektorer och skyddsombud kan delta i mån av plats.

Mer information och anmälningsformulär hittar du här

Sidan uppdaterades 2024-02-13