Seminarium: MSCA Postdoctoral Fellowship

Tis 23 apr 2024 11:18

Den 4 juni erbjuder Grants and Innovation Office en utbildningsseminarium om att skriva konkurrenskraftiga ansökningar för Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA) Postdoktoral Fellowship (PF).

Penna och papper

Seminariet riktar sig till forskare i början av sin karriär (mindre än 8 år sedan doktorsexamen, se behörighetskraven nedan) som arbetar vid MIUN och är intresserade av att åka utomlands för att stärka sin forskningskarriär eller till externa forskare som vill utveckla sin vetenskapliga vision, nätverk och färdigheter vid Mittuniversitetet. Mittuniversitetet har många högt profilerade forskningsmiljöer och forskningsinfrastrukturer av världsklass: Läs mer:

Under seminariet kommer vi att gå igenom ansökningsprocessen och hur man skriver en framgångsrik ansökan. Kontakta grantsoffice@miun.se för att anmäla dig till evenemanget! Om du har ytterligare frågor, kontakta forskningsrådgivare Katrin Lindbäck (katrin.lindback@miun.se).

4 juni (online) kl. 9.15-12.00

Preliminärt program

09.15-10.00 Bakgrund, förslagsstruktur och utvärderingsprocess

10.00-10.15 Frågor och kort paus

10.15-11.00 Klarhet i mål, nyhet och ambition, metodik, handledning och inverkan

11.00-11.15 Frågor och kort paus

11.15-12.00 Leveranser och milstolpar, arbetsplan, risker och slutliga tips

Anmälningsfrist för seminariet

Den 28 maj, 2024

Vad erbjuder stipendiet?

Möjligheter att arbeta med personliga forskningsprojekt genom att flytta mellan länder och eventuellt sektorer för att förvärva nya färdigheter. Mobiliteten kan vara inom eller utanför EU, eller för att locka utländska forskare att arbeta i EU. Bidraget täcker två års lön, en mobilitetsersättning, forskningskostnader och overhead för värdinstitutionen.

Vem kan ansöka?

Enskilda forskare tillsammans med värdorganisationen. Kravet är att forskaren innehar en doktorsexamen med inte mer än 8 års erfarenhet efter avslutad doktorsexamen (med avdrag för tid som inte ägnats åt forskning, t.ex. undervisningsuppdrag, föräldraledighet). Om du är medborgare eller har långvarig uppehållsrätt i ett EU- eller associerat land kan också tid tillbringad utanför Europa dras av, men det måste vara väl dokumenterat. För externa forskare får du bara ha arbetat eller bott i Sverige mindre än ett år under de senaste tre åren.

Seminariet är öppet för sökande som uppfyller ovanstående behörighetskrav. Om du för närvarande inte är associerad med MIUN måste du identifiera en potentiell MIUN-handledare som är villig att stödja ansökan.

Ansökningsfrist för MSCA PF

11 september 2024