Forskning

Webbshop

Tema: Digitalisering

Digitalisering - en fråga om teknik?

För den som intresserar sig för omvärlden är det svårt att undvika begreppet "digitalisering". Men vad betyder det egentligen? Handlar det om teknik och IT? Eller är det människan och samhället i fokus? Forskning på Mittuniversitetet har en bred ansats i sin forskning och strävar efter att hitta nya, förbättrade tekniska tillämpningar, men också svara på några av de frågor som väcks i samma takt som digitaliserigen tar plats i samhället.

Under temat Digitalisering lyfter vi fram forskningsbaserad kunskap som på ett eller annat sätt kopplar till ämnet.

Här har samlat artiklar och nyheter för dig som vill veta mer om digitalisering.

Digitaliserade utförsåkare1

Den digitaliserade utförsåkaren

Från höghastighetskameror till smarta textilier – den alpina eliten tar hjälp av modern teknologi för att vässa sin skidteknik. – Vi arbetar akti...

VM-appen skidskytte-VM 2019

Nya möjligheter för turismforskningen när besöksnäringen digitaliseras

Digitaliseringen pågår på alla områden i samhället och ställer stora krav på destinationer och enskilda företag. Nya digitala tjänster är...

Blended learning1

ETOUR-projekt ska ge ett tillgängligare Östersund

Turismforskningsinstitutet ETOUR ska hjälpa Östersunds kommun att bli tillgängligare för personer med olika funktionsnedsättningar. I en ny...

Digitaliseringsagenterna

Barnen visar vägen inom digitaliseringen

– Jag behöver er hjälp, bad kvinnan som gick in till klass 5a på Höglundaskolan i Sundsvall i våras. Och barnen hjälpte. De ritade och skrev o...

Elektronik

Svensk-finskt samarbete ska lyfta småföretag i norr

Konkurrenskraften hos små och medelstora företag ska stärkas genom ett nytt projekt där forskare vid Centrum för forskning om ekonomiska...

Skidskytt på Östersunds skidskyttestadion

Hur bra måste man skjuta för att vinna skidskytte-VM?

För första gången någonsin har en forskare studerat vilken effektivitet en skidskytt måste uppnå för att kunna vinna en världscup (VC) eller...