Utredning om närstöd klar
Utredningen om det administrativa stödet är nu färdig. Nästa steg är att analysera förslagen och bedöma hur de ska tas om hand i det fortsatta utvecklingsarbetet. Utredningen förordar en utveckling av hela stödverksamheten, snarare än att införa en tredje administrativ nivå.
För att utveckla universitetets stöd till institutionerna beslutade rektor i juni att genomföra en extern utredning av det administrativa stödet. Uppdraget var att utreda möjligheten till tre administrativa nivåer och att beskriva hur institutionerna kan få ett tydligare och mer tillgängligt närstöd. Utredningen är nu klar och innehåller förslag på hur Mittuniversitetet kan skapa ett mer samlat, tydligt och effektivt stöd i universitetets vardag, utan att öka de totala administrativa kostnaderna.
Utredaren Jörgen Tholin har intervjuat ett stort antal medarbetare inom både akademi och stöd, samt studenter och fackliga företrädare. Han har också jämfört Mittuniversitetets stödverksamhet med andra lärosäten. Resultatet är en rad förslag som ska bidra till ett närmare, mer likvärdigt och mer förutsägbart stöd.
– Många skulle kanske säga att mitt förslag att göra en stor organisatorisk förändring av stödverksamheten är en besk medicin, men jag menar att i det läge universitetet nu befinner sig i är det nödvändigt att omfördela medel så att mer av anslagen går till undervisning och forskning, säger Jörgen Tholin.
Rektor Anders Fällström är positiv till förslagen och ser ljust på utvecklingen.
– Precis som Jörgen säger, så är vi i ett läge där det måste omfördelas medel till undervisning och forskning. Samtidigt ska vi ha ett gott stöd och uppfylla alla de yttre krav som ligger på universitetet. I det läget behöver vi göra en total översyn av hela stödverksamheten inklusive fakultetskanslierna för att hitta nya sätt att arbeta på utan att minska stödet till institutioner och ämnen. Vi måste vara beredda på rätt stora förändringar, men tillsammans kommer vi att klara detta och gå en ljus framtid till mötes. Det kommer dock att krävas stora insatser av många och mod att tänka nytt, säger Anders Fällström.
Universitetsdirektör Louise Beskow menar att utredningen visar att det finns ett tydligt behov av att arbeta närmare verksamheten och ge ett mer tillgängligt och sammanhållet stöd till institutionerna.
– För att lyckas med det behöver gemensamma förvaltningen och kanslierna arbeta mer samordnat, med förenklade och standardiserade processer, ökad digitalisering, men också med kultur- och tillitsfrågor. Hur vi samarbetar, prioriterar och möter kärnverksamheten är minst lika viktigt som hur vi organiserar oss, säger Louise Beskow.
Utredningen i korthet
Utredningen beskriver Mittuniversitetets nuvarande stödverksamhet, de utmaningar som framkommer i intervjuer och jämförelser med andra lärosäten, samt lämnar förslag på hur stödet kan utvecklas. Jörgen Tholin lyfter särskilt behovet av effektivisering, standardisering och digitalisering som centrala principer för det fortsatta arbetet.
När det gäller närstöd föreslår utredningen att stödverksamheten i ett första steg utvecklar ett mer samlat och tydligt erbjudande till institutionerna, i stället för att införa en tredje organisatorisk nivå. Det innebär att avdelningar och kanslier tillsammans beskriver vilket stöd som institutionerna kan förvänta sig, att kontaktpersoner utses mer samlat och ges ett tydligare uppdrag, samt att närvaron på institutionerna stärks. Utredningen rekommenderar att arbetet genomförs stegvis och parallellt med ett större och långsiktigt utvecklingsarbete för hela verksamhetsstödet.
Nästa steg
Nästa steg blir att sätta formerna för det fortsatta arbetet.
– Vi behöver tydliggöra hur vi ska arbeta vidare med de olika utvecklingsspår som utredningen pekar på och se till att de hänger ihop och bildar en helhet. Det är ett gemensamt utvecklingsarbete som behöver ske nära kärnverksamheten, där den gemensamma förvaltningen och fakultetskanslier tillsammans tar ansvar för att stärka det verksamhetsnära stödet, säger Louise Beskow.
Jörgen Tholin tror att Mittuniversitetet har mycket goda möjligheter att lyckas med ett sådant arbete.
– Min uppfattning efter att ha pratat med ett stort antal medarbetare är att det finns ett mycket respektfullt sätt att se på varandras roller, det finns en vilja från alla att hitta goda lösningar för att stärka universitetets konkurrenskraft och det finns lojala och kompetenta medarbetare, avslutar Jörgen Tholin.