Höjd tillitsnivå för inloggning i Ladok
Från och med 1 juni 2023 måste alla Ladokanvändare på Mittuniversitetet ha en högre tillitsnivå på sitt personalkonto för att kunna logga in i Ladok. För att få rätt tillitsnivå behöver du legitimera dig med BankID eller besöka IT-supporten för att legitimera dig med till exempel körkort.
Klicka här för att legitimera dig med BankID
Vill du legitimera dig på plats hos IT-support så kan du besöka dem i Servicecenter. De finns alltid där mån-tor 10–14. Övrig tid kan du även besöka dem på plats i F-huset i Sundsvall eller i G-huset i Östersund.
Vad innebär det för dig?
Om du inte höjer din tillitsnivå kommer du inte att kunna logga in i Ladok efter den 1 juni 2023, utan att först legitimera dig. Kan du inte logga in i Ladok kommer du som lärare eller examinator till exempel inte kunna rapportera eller attestera resultat.
Varför behöver vi göra det här?
Mittuniversitetet är en del av federationen SWAMID och behöver därför följa deras regler för hur konton hanteras. En av reglerna är tillitsnivåer på konton. Tillitsnivån handlar om hur säkra vi är på vem som innehar ett universitetskonto.
Ladok är först ut på Mittuniversitetet att kräva en högre tillitsnivå för inloggning men fler och fler system kommer kräva högre tillitsnivåer i framtiden.
Ladok innehåller en stor mängd personuppgifter och myndighetsutövning utförs i systemet. Därför är det viktigt att endast behörig personal har tillgång till systemet och att informationen är korrekt. För att säkerställa detta behöver det ställas höga krav på identifiering av användare vid inloggning i Ladok.
Här kan du se vilken tillitsnivå ditt konto har: https://ladok3.its.umu.se/kontrollera-al2/. För att logga in i Ladok efter den 1 juni krävs nivån SWAMID AL-2.