Nedläggning/avveckling, kurs i Ladok
Det går att registrera resultat på en nedlagd kurs i Ladok. Det går inte att skapa nya kurstillfällen eller anta eller registrera nya studenter.
Vilka regler som gäller vid nedläggning av kursplan är fastställda handläggningsordning för nedläggning/avveckling av kurs….. Där beskrivs beslutsprocess och arbetsgång.
Hantering i Ladok
Granskare 1 har behörighet att lägga ner kurs i Ladok i enlighet med fattat beslut.
- Sök fram kursen som ska läggas ner
- Öppna kursen
- För att lägga in information om avvecklingsperiod samt eventuella övergångsbestämmelser i kursplanen, revidera kursplanen och lägg in informationen under rubriken ”Övergångsregler” och skicka fram kursplanen till steget för Granskare 1 att besluta/fastställa den nya versionen.
- Besluta ny planupplaga och ny version av kursen.
- Gå in på den senaste versionen och lägg ner kursplanen genom att klicka på knappen ”Avveckla uppe till vänser i fliken Sammanställning.
- En dialogruta öppnas. Där anges:
Beslutsfattare: Nnnnn Nnnn (ex. GRUR-ordförande).
Beslutsdatum: Väljs i "kalender" eller skrivs in i fritext.
Kommentar: Beslut om nedläggning av kursplan (MIUN XXXX/YYYY). Kursplanen upphör att gälla (datum/termin) - Spara
- Kursen är nu markerad som nedlagd/avvecklad i Ladok.
-
Efter ev. avvecklingsperiods slut tar handläggare bort medarbetarrättigheterna på kursen i Ladok.