Reell kompetens (REKO) och lärande
Med reell kompetens menas den samlade, faktiska, kompetens som en individ har oberoende av hur, när eller var den har utvecklats. Validering av en individs reella kompetens är möjlig både i samband med tillträde till utbildning och vid tillgodoräknande under utbildningstiden. Reell kompetens vid tillträde till utbildning avser både grundläggande och särskild behörighet och utgör en egen behörighetsgrund inom högskolan vid sidan av formell behörighet genom betyg. Lärande delas in i tre kategorier.
- Formellt lärande: Den kompetens som en etablerad organisation, t.ex. en utbildningsinstitution, en myndighet eller en branschorganisation, har bedömt och dokumenterat i formella termer genom betyg, intyg, certifikat, legitimation etc.
- Icke-formellt lärande: Ett avsiktligt och organiserat lärande som inte regleras av lagar, förordningar eller föreskrifter. Icke-formellt lärande genomförs i t.ex. studiecirklar, arbetsmarknadsutbildning och personalutbildning. Kvalitetssäkringen av lärandet varierar.
- Informellt lärande: Ett ofta oavsiktligt lärande som inte är organiserat eller strukturerat och som pågår på arbetsplatsen, i hemmet, på fritiden, under ledighet etc.