Nätbaserad undervisning och digitala examinationer är idag en del av vår vardag. Från att vi gjort en mycket snabb omställning till nätbaserad undervisning där många kände sig ovana vid formen, har vi idag utvecklats till att känna oss tryggare med att undervisa på distans.
Men vi kan alla fortsätta att utvecklas och förbättra våra färdigheter. Många känner fortfarande viss osäkerhet kring bland annat examinationsformerna. Vilka möjligheter finns vid digitala examinationer? Vad händer om uppkopplingen till internet går ner? Oövervakade examinationer, ökar inte det möjligheter till fusk?
Som en första vägledning till hur du ska välja form av examination kan du ta stöd i den här punktlistan. Den fyller kanske inte alla eventuella alternativ men lyfter några viktiga punkter att tänka kring.
Att tänka på innan du väljer form av examination
- Hur kan jag säkerställa en rättssäker examination? Det finns flera olika examinationsformer att välja på och det finns en högre risk för fusk när studenten inte har en övervakad examination. Men du kan i vissa fall öppna upp examinationen och tillåta böcker, en så kallad open book-examination, eller även tillåta att studenterna diskuterar med varandra. Det finns även möjlighet att ha en så kallad Zoomövervakad examination. Läs mer om hur du hanterar fusk för varje beskrivning av de olika examinationsformerna.
- En viktig aspekt att tänka på är vad som ska examineras. I vissa fall passar flervalsfrågor och i andra fall passar essäfrågor bättre. Utgå från hur dina lärandemål är formulerade, vilken nivå av lärande som ska uppnås vid genomförd kurs.
- Hur är examinationen beskriven i kursplanen? Du måste även kontrollera så att examinationsformen stöds i kursplanen. Där ska det nämligen framgå hur kursen kommer att examineras. Under pandemin har universitetet tagit fram interims beslut som förenklar om läraren behöver anpassa examinationen och frångå kursplanen till följd av nya nationella och/eller lokala riktlinjer.
Här nedan kan du läsa om olika alternativ till digitala examinationer med beskrivningar för deras styrkor och svagheter.
Individuell examination
Digital hemtentamen – Inspera och Moodle
Inspera är ett verktyg som ger möjlighet att genomföra digital hemtentamen. Det finns flera fördelar med att genomföra examinationen via Inspera. Du kan även använda dig av Test (Quiz) i Moodle. Vid en hemtentamen är du inte lika bunden av att studenterna inte får söka och läsa olika källor utan i stället kan du nyttja det faktum att de har den möjligheten. Därför lämpar sig digitala hemtentamen väl när du vill examinera på de övre nivåerna enligt Blooms taxonomi, det vill säga när man vill att studenterna i examinationen ska analysera, värdera eller skapa något.
Digital tentamen - flervalsfrågor
Både i Inspera och i Moodle har du möjlighet att ställa flervalsfrågor och essäfrågor. Flervalsfrågor är lämpliga om du ska examinera på de lägre nivåerna enligt Blooms taxonomi, det vill säga när man vill att studenterna ska minnas, förstå och tillämpa. Förslagsvis används flervalsfrågor vid exempelvis duggor, som en kunskapsavstämning (formativ utvärdering) där studenten kan göra om examinationen flera gånger. Du kan även blanda flervalsfrågor med essäfrågor. Både Inspera och Moodle ger dig möjlighet att bygga frågebanker och slumpa frågor från den. Vill du läsa mer och även få veta ytterligare frågeformer som dessa verktyg tillhandahåller så kan du läsa mer här.
Digital tentamen – zoomövervakad
Ibland fungerar inte en hemtentamen eller Test i Moodle. Exempel på detta kan vara när studenterna ska göra olika beräkningar i examinationen. Då kan alternativet vara en Zoom-övervakad examination. Att låta studenterna genomföra examinationen i Zoom kan medföra större möjligheter för dem att fuska. Det är något som du behöver fundera över. Men, det finns även det som kan tala för att välja den här typen av examination. Diskutera gärna med dina kollegor hur ni ska göra.
Gruppexamination
Muntlig examination
Muntliga examinationer kan du använda som enskild examination, gruppexamination eller vid komplettering. Du kan genomföra den muntliga examinationen i Zoom eller i Teams. Valet bör utgå från vad som passar målgruppen och uppgiften bäst. Oavsett så är det alltid bra att ha förberett en backup-plan. Ibland är det hög belastningen på Zoom och om någon av deltagarna då sitter på ett sämre nätverk kan det vara bättre att gå över till Teams.
Jämför Inspera och Moodle
Om du vill jämföra plattformarna Inspera och Moodle så finns en sammanställning där du kan se vilka olika funktioner som finns i systemen. Se jämförelsen här.
Anpassade examinationsformer
Här finns rekommendationer till dig som behöver anpassa examinationer på grund av covid-19. Råden är utarbetade av representanter från Mittuniversitetet. Läs mer om anpassade examinationsformer här.
Kontakt
Ny teknik kan oroa både lärare och studenter. Som lärare har du möjlighet att ställa dina frågor till pedagogiska utvecklare och till systemansvariga vid INFRA. Det är bra om studenterna innan de ska använda ny teknik i ett examinationssammanhang får möjlighet att testa tekniken. Du kan till exempel sätta upp en testexamination både i Inspera och i Moodle och ge dem möjlighet att testa Zoom inför examinationen.
Kontakta Pedagogisk utveckling
- Pedagogiska frågor kring examination och examinationsform.
- Funktioner i Moodle
Kontakta Infra
- Tekniska frågor om Inspera
- Tekniska frågor om Zoom
För mer information:
Digital tentamen - Inspera
MIUN:s Moodlemanual
MIUN:s introduktion till tester i Moodle
MIUN:s introduktion om inlämningsuppgift i Moodle
MIUN:s introduktion till Zoom
Moodles officiella dokumentation om tester/quizzar
Zooms supportsida om grupprum
Zooms supportida om quizzar/polls
Zooms instruktionsfilmer på YouTube
Frågor och svar för lärare
Examination
Hur får jag som ställföreträdande examinator behörighet till Ladok?
För att en person ska få behörighet till Ladok ska chef/prefekt eller fakultetshandläggare/fakultetsadministratör skicka in Ansvarsförbindelse för Ladokanvändare till ladok@miun.se
Om utskrift av pappersblankett ej är möjlig:
- Fyll i blanketten Ansvarsförbindelse för Ladokanvändare och maila till ladok@miun.se.
- Ange i mailet om aktivering av behörighet ska ske vid ett senare tillfälle eller på en gång.
- När det är aktuellt att aktivera behörighet där blankett finns inskickad, meddelas detta till ladok@miun.se av prefekt eller fakultetshandläggare/fakultetsadministratör.
Ladok sparar blanketterna för underskrift av chef/prefekt vid senare tillfälle.
Vad behöver jag som kursansvarig göra för att följa regelverket när vi undervisar digitalt?
Det är viktigt att du dokumenterar de förändringar som görs i kurs- och utbildningsplanen när du ändrar exempelvis examinationsform, information om kurs, kursmoment eller delexaminationer osv.
Det kan också finnas behov av att dokumentera ändrat eller uteblivet datum för examinationstillfälle.
I de fall verksamheten planerat att bedriva campusutbildning som innebär avsteg från ordinarie kursplan kvarstår möjligheten för prefekt att besluta om avsteg från ordinarie kursplan höstterminen ut. Se Rektorsbeslut MIUN 2021/1629.
På vilka sätt kan man examinera digitalt?
Läs mer om olika sätt att examinera här.
Vad är viktigt att tänka på för att säkerställa en rättssäker examination?
Läs mer om anpassade examinationsformer, rättsliga frågor här.
Har en student rätt att kräva extra tentatillfälle om hen inte kan eller väljer att inte delta i en examination?
Nej, om en student inte kan, eller väljer att inte, delta vid ett examinationstillfälle så gäller i första hand nästa omtentamenstillfälle och senare uppsamlingstentamen. Beslutet om ändrad examinationsform öppnar inte för ersättningstillfällen för enskild student eller grupp.
Studenter som ska tentera visar symptom på förkylning/influensa, men kommer ändå till tentasalen. Kan vi avvisa dem och utifrån vilka kriterier?
Här kan vi använda de regler som UHR föreslagit för högskoleprov. Det innebär att vi via rektorsbeslut kan utfärda en ordningsregel som träder i kraft vid den här typen av situation, dvs. där vi har en aktiv samhällsfarlig smitta. Tentanderna ska då få information om att de som är sjuka inte ska komma till tentamen. För de fall där de ändå gör det kan vi använda disciplinnämnden för att utfärda en avstängning i efterhand.
Hur hanterar vi anmälan om särskilt stöd?
Om ni har anmälan till tentamen i Ladok, så kan studenterna som har rätt till särskilt stöd anmäla sitt behov av stöd. När anmälan stängt behöver ni lärare bara kontakta Tentamenssamordningen för att kolla om någon anmält stöd (som i detta läge bara gäller förlängd tid, 40% av ordinarie skrivtid). Använder ni inte Ladok behöver ni informera studenterna om att de måste visa sina intyg på stöd till er.
Kontaktuppgifter till Tentamenssamordningen finns längst ner på sidan här.
Hur får studenterna tillbaka sina papperstentor?
Nedanstående process gäller inte när examination och rättning genomförs digitalt i tex Inspera eller Moodle.
Under rådande pandemi kan tentamensfunktionen genomföra expediering och lagring av rättade papperstentor enligt följande process:
1. Studenterna behöver vara anmälda i Ladok för att skanningen ska kunna genomföras. Detta kan göras i efterhand om tentan redan är skriven, institutionens administratör/handläggare lägger upp ett låst anmälningstillfälle och anmäler på de studenter som skrivit. OBS! Detta måste göras innan resultatet rapporteras in i Ladok! Fortsättningsvis rekommenderas att tentamensanmälan alltid görs i Ladok, inte minst för att studenter som har rätt till särskilt stöd ska kunna anmäla det på det sätt de är instruerade att göra.
2. För att en rättad tentamen ska kunna skannas av STUA behöver institutionerna, till Tentamensfunktionen, leverera en oskriven papperstenta i orginal, vilken visar tentamensfrågor, datum och kurskod. Tillsammans med originaltentamen bifogas studenternas skrivna tentamina där det framgår vilken student som tenterat (t ex utskriven från mail eller annat system).
3. I de fall (t ex då svar redan har skickats till student) enbart tentamensfrågor ska skannas för arkivering skickas de till tentasamordningen. I de fall anmälningstillfälle saknas i Ladok läggs ett stängt anmälningstillfälle upp av handläggare/administratör då tentamen skickas.
4. Ingen kopia, varken digital eller på papper, lagras hos lärare efter att de har skannats, de ska raderas eller gallras.