Nätbaserad undervisning och digitala examinationer är idag en del av vår vardag. Från att vi gjort en mycket snabb omställning till nätbaserad undervisning där många kände sig ovana vid formen, har vi idag utvecklats till att känna oss tryggare med att undervisa på distans.
Men vi kan alla fortsätta att utvecklas och förbättra våra färdigheter. Många känner fortfarande viss osäkerhet kring bland annat examinationsformerna. Vilka möjligheter finns vid digitala examinationer? Vad händer om uppkopplingen till internet går ner? Oövervakade examinationer, ökar inte det möjligheter till fusk?
Som en första vägledning till hur du ska välja form av examination kan du ta stöd i den här punktlistan. Den fyller kanske inte alla eventuella alternativ men lyfter några viktiga punkter att tänka kring.
Att tänka på innan du väljer form av examination
- Hur kan jag säkerställa en rättssäker examination? Det finns flera olika examinationsformer att välja på och det finns en högre risk för fusk när studenten inte har en övervakad examination. Men du kan i vissa fall öppna upp examinationen och tillåta böcker, en så kallad open book-examination, eller även tillåta att studenterna diskuterar med varandra. Läs mer om hur du hanterar fusk för varje beskrivning av de olika examinationsformerna.
- En viktig aspekt att tänka på är vad som ska examineras. I vissa fall passar flervalsfrågor och i andra fall passar essäfrågor bättre. Utgå från hur dina lärandemål är formulerade, vilken nivå av lärande som ska uppnås vid genomförd kurs.För att minimera risken för fusk är det bra att ugå från de högre nivåerna i Blooms reviderade taxonomi, alltså att analysera, värdera eller skapa något. Egna reflektioner, motiverade åsikter och slutsatser liksom underbyggda resonemang som kopplar till föreläsningar, specifik kurslitteratur eller andra specifika händelser gör det svårare att fuska.
- Hur är examinationen beskriven i kursplanen? Du måste även kontrollera så att examinationsformen stöds i kursplanen. Där ska det nämligen framgå hur kursen kommer att examineras.
Här nedan kan du läsa om olika alternativ till digitala examinationer med beskrivningar för deras styrkor och svagheter.
Individuell examination
Digital hemtentamen – Inspera och Moodle
Inspera är ett verktyg för digital tentamen som ger möjlighet att genomföra digital hemtentamen. Det finns flera fördelar med att genomföra examinationen via Inspera. Du kan även använda dig av test (Quiz) i Moodle. Vid en hemtentamen är du inte lika bunden av att studenterna inte får söka och läsa olika källor utan i stället kan du nyttja det faktum att de har den möjligheten. Därför lämpar sig digitala hemtentamen väl när du vill examinera på de övre nivåerna enligt Blooms taxonomi, det vill säga när man vill att studenterna i examinationen ska analysera, värdera eller skapa något.
Digital tentamen - flervalsfrågor
Både i Inspera och i Moodle har du möjlighet att ställa flervalsfrågor och essäfrågor. Flervalsfrågor är lämpliga om du ska examinera på de lägre nivåerna enligt Blooms taxonomi, det vill säga när man vill att studenterna ska minnas, förstå och tillämpa. Förslagsvis används flervalsfrågor vid exempelvis duggor, som en kunskapsavstämning (formativ utvärdering) där studenten kan göra om examinationen flera gånger. Du kan även blanda flervalsfrågor med essäfrågor. Både Inspera och Moodle ger dig möjlighet att bygga frågebanker och slumpa frågor från den.
Gruppexamination
Muntlig examination
Muntliga examinationer kan du använda som enskild examination, gruppexamination eller vid komplettering. Det är ett bra komplement till andra examinationsformer och underlättar en rättssäker bedömning. Du kan genomföra den muntliga examinationen på campus, i e-mötestjänsten Zoom eller i Microsoft Teams. Valet bör utgå från vad som passar målgruppen och uppgiften bäst. Oavsett så är det alltid bra att ha förberett en backup-plan. Förbered dig genom att ha ett tydligt underlag för det du ska bedöma och se till att studenterna har god kännedom kring hur examinationen kommer gå till och hur du kommer bedöma deras prestation.
Kontakt
Ny teknik kan oroa både lärare och studenter. Som lärare har du möjlighet att ställa dina frågor till pedagogiska utvecklare och till systemansvariga vid INFRA. Det är bra om studenterna innan de ska använda ny teknik i ett examinationssammanhang får möjlighet att testa tekniken. Du kan till exempel sätta upp en testexamination både i Inspera och i Moodle och ge dem möjlighet att testa Zoom inför examinationen.
Kontakta Pedagogisk utveckling
- Pedagogiska frågor kring examination och examinationsform.
- Funktioner i Moodle
Kontakta Infra
- Tekniska frågor om Inspera
- Tekniska frågor om Zoom
För mer information:
Digital tentamen - Inspera
MIUN:s Moodlemanual
MIUN:s introduktion till tester i Moodle
MIUN:s introduktion om inlämningsuppgift i Moodle
MIUN:s introduktion till Zoom
Moodles officiella dokumentation om tester/quizzar
Zooms supportsida om grupprum
Zooms supportida om quizzar/polls
Zooms instruktionsfilmer på YouTube