Att handleda studenters uppsatsarbete
Kursen Att handleda studenters uppsatsarbete är en fördjupande högskolepedagogisk kurs som ges för medarbetare vid Mittuniversitetet. Kursen ges på svenska.
Förkunskapskrav: Examen från högskoleutbildning
Nivå: Motsvarar avancerad nivå
Omfattning: 2 veckor (motsvarar 3 hp)
Ansvarig avdelning: Forsknings- och utbildningsstöd (FUS)
Senast reviderad: 2025-09-29
Syfte
Kursens övergripande syfte är att utveckla deltagarens kunskaper i att handleda studenters uppsatsskrivande. Den syftar också till att främja deltagarens förmåga att reflektera över och diskutera skrivande och läsande inom ramen för sitt ämnesområde, utifrån ett praktiskt och teoretiskt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad utbildning ska deltagare kunna:
- Reflektera över och utveckla sin undervisningspraktik med fokus på handledning av uppsatsskrivande inom det egna ämnesområdet
- Diskutera läsande och skrivande i relation till ämnestraditioner och digitala verktyg, inklusive AI
- Formulera strategier för bedömning och examination av uppsatser med hänsyn till förändrade textpraktiker
Innehåll
Kursen behandlar:
- Uppsatsskrivandets funktion och traditioner inom det egna ämnesområdet
- Läsande och skrivande som specifika ämnespraktiker
- Handledning och bedömning i relation till digitala verktyg och AI
Studieform och arbetssätt
Kursen bygger på principen om aktivt erfarenhetsutbyte mellan lärare från universitetets olika ämnesområden och förutsätter medverkan vid samtliga undervisningstillfällen. Kursen går på kvartsfart under åtta veckor med fyra onlineträffar i mötesverktyget Zoom. Träffarna sker med två veckors mellanrum, och däremellan förväntas deltagarna lösa uppgifter individuellt eller i grupp. Under kursen förekommer följande arbetssätt:
- Individuellt arbete
- Grupparbete
- Seminarier/webbinarier
Examination och betygsskala
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Godkänd krävs att kursens samtliga examinerande moment är godkända. Examinationen på kursen är kontinuerlig och består av ett antal uppgifter kopplade till de olika innehållsdelarna. Examinationen sker både individuellt och i grupp.
Kurslitteratur
Observera! Kurslitteraturen är preliminär och kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.
Malmström, H., Eriksson, L., & Stöhr, C. (2025). Läsning i högre utbildning: En kvantitativ studie om studenters läsvanor på svenska och engelska (Chalmers Studies in Communication and Learning in Higher Education 2025:2). https://doi.org/10.17196.csclhe/2025/02
Magnusson, J., & Zackariasson, M. (2021). Handledning i praktiken: Om studenters självständighet och akademisk litteracitet. Studentlitteratur.
Ytterligare litteratur kommuniceras vid kursstart
Kursstart och anmälan
Kursen ges under VT26.
Kursperiod
Under våren 2026 ges kursen vecka till vecka 16 med webinarier på följande datum:
- 18 mars, 09.00-12.00
- 1 april 09.00-12.00
- 15 april 9.00-12.00
- 29 april 9.00-12.00
Välkommen med din anmälan (öppnar tisdag vecka 40)!