Högre utbildning i sitt sammanhang
Kursen Högre utbildning i sitt sammanhang ingår i det behörighetsgivande kurspaket i högskolepedagogik som ges för medarbetare vid Mittuniversitetet. Vid behov kan kursen komma att ges på engelska.
Förkunskapskrav: Examen från högskoleutbildning
Nivå: Motsvarar avancerad nivå
Omfattning: 2 veckor (motsvarar 3 hp)
Ansvarig avdelning: Forsknings- och utbildningsstöd (FUS)
Senast reviderad: 2023-10-12
Syfte
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskap om vilka ramar och regelverk som universitetsläraren har att förhålla sig till då det gäller undervisning inom högre utbildning. I detta ingår både lagar och förordningar samt regler och förhållningssätt till samhällets och högre utbildningens värdegrund.
Lärandemål
Utöver de allmänna målen i 1 kap 9 § högskolelagen för avancerad nivå ska deltagare efter avslutad utbildning kunna
- använda relevanta nationella och lokala regelverk som stöd för sin undervisning
- diskutera samhällets mål med högre utbildning
- reflektera kring det akademiska lärarskapet i relation till den högre utbildningens värdegrund såsom demokrati och lika villkor, hållbarhet, digitalisering och internationalisering
Innehåll
Kursen fokuserar på olika förutsättningar för undervisning inom högre utbildning, bl a:
- Mål och regelverk för högre utbildning (högskolelagen, högskoleförordningen, lokala regelverk etc)
- Kulturer inom högre utbildning och den akademiska lärarrollen,
- Samhällets och högre utbildningens värdegrund såsom demokrati, lika villkor och livslångt lärande
- Internationalisering, digitalisering och hållbar utveckling
Studieform och arbetssätt
Kursen bygger på principen om aktivt erfarenhetsutbyte mellan lärare från universitetets olika ämnesområden och förutsätter medverkan vid samtliga undervisningstillfällen.
Kursen går på kvartsfart under åtta veckor. Den innefattar fyra onlineträffar i mötesverktyget Zoom. Träffarna är ungefär med två veckors mellanrum och däremellan förväntas deltagarna att lösa uppgifter individuellt eller i grupp. Under kursen förekommer följande arbetssätt:
- Seminarier/webbinarier
- Grupparbete
- Individuellt arbete
Examination och betygsskala
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För godkänt krävs att kursens samtliga examinationer är godkända (inklusive aktivt deltagande på examinerande kursträffar).
Examinationen på kursen är kontinuerlig och består av en individuell skrivuppgift som utförs i flera steg och med hjälp av kamratgranskning.
Litteraturlista
Brandén, H. (2022). Lärande, undervisning och arbete inom högre utbildning.
Statskontoret (2019). Den statliga värdegrunden: Gemensamma principer för en god förvaltning.
Umeå universitet (2019). Dilemman i vardagen: Värdegrundsarbete i praktiken vid Umeå universitet.
Nationella regelverk och styrdokument
Högskolelag (1992:1434)
Högskoleförordning (1993:100)
Mittuniversitetets regler och styrdokument
Mittuniversitetets examensordning, Dnr MIUN 2007/373
Mittuniversitetets klimatstrategi, Dnr 2020/2189
Mittuniversitetets kvalitetssystem, Dnr MIUN 2018/1820
Mittuniversitetets miljöpolicy, Dnr 2022/2888
Mittuniversitetets strategi 2019-2023, Dnr MIUN 2018/1006
Plan för jämställdhetsintegrering och lika villkor, Dnr MIUN 2022/2701
Regler för examination, Dnr MIUN 2020/1174
Regel för utbildningsplan, Dnr MIUN 2021/795
Regel för kursplaner, Dnr 2021/795
Tips för ökad tillgänglighet i undervisningen (2015), Mittuniversitetet
Referenslitteratur
Garcia, F. & Ewins, K. (red.) (2023). Jämställdhetsintegrering i högre utbildning.
Gribbe, J. (2022). Förändring och kontinuitet: Reformer inom högre utbildning och forskning 1940–2020. Universitetskanslersämbetet.
Kursperiod
Under läsåret 2024-2025 ges kursen på kvartsfart från vecka 50 till 08, med kursmöten:
- Onsdag 18 december, kl 09:00 - 12:00
- Onsdag 15 januari, kl 09:00 - 12:00
- Onsdag 29 januari, kl 09:00 - 12:00
- Onsdag 12 februari, kl 09:00 - 12:00
Anmälan är nu stängd.