Pedagogisk sakkunnigbedömning
Inom högskolesektorn har det på senare år blivit allt vanligare att i samband med befordrings-, anställnings- och pedagogiska meriteringsärenden anlita pedagogiskt sakkunniga för att bedöma sökandes pedagogiska skicklighet.
De flesta pedagogiskt sakkunniga har genomgått den nationella kursen Att bedöma pedagogisk skicklighet, som ges i samverkan mellan ett antal lärosäten och Swednet (Svenskt nätverk för pedagogisk utveckling inom högre utbildning). Efter att ha slutfört kursen sätts de personer som önskar ta uppdrag som pedagogiskt sakkunniga upp på en lista som distribueras till lärosäten över landet. Det är exempelvis denna lista Utskottet för pedagogisk meritering på Mittuniversitetet använder för att finna sakkunniga till dess pedagogiska meriteringsärenden.
I vissa andra ärenden, såsom befordringsärenden, har vi på lärosätet också behov av att anlita pedagogiskt sakkunniga. Nedan finns en förteckning över de lärare på Mittuniversitetet som har gått den nationella kursen och som därmed kan vara aktuella för interna pedagogiska sakkunniguppdrag.