"Roligt, utmanande och lärorikt" Anna sammanfattar åren som dekan

Mån 11 dec 2023 09:24

Efter fem och ett halvt år som dekan på HUV-fakulteten går Anna Olofsson vidare till rollen som prorektor vid Mittuniversitetet. Vi pratade med henne om åren som dekan och lite om julen.

Anna Olofsson, prorektor

Det är med dubbla känslor Anna lämnar HUV. När hon först fick frågan kändes det tråkigt att lämna uppdraget som dekan i förtid men nu har hon hunnit processa lite och tycker att det nya uppdraget ska bli roligt.

– Nu ser jag fram emot nya utmaningar.  Det ska bli jättekul att jobba för hela universitetet.

Värnar om arbetsklimatet

Hon har trivts väldigt bra som dekan och säger att det har varit roliga år, även om det har funnits en och annan kris att hantera.

Mycket har hänt under åren, bland annat har den externa finansieringen av forskning ökat och man har jobbat mycket med att utveckla uppdragsutbildningen.

– Vi har jobbat mycket med förändringsarbete och jag tycker att det har fungerat bra för att vi har ett bra klimat i ledningsgruppen. Vi stressar inte fram beslut utan lyssnar in.

Annas tips till nästa dekan: Man måste ha någon som man kan prata om allt med och bolla idéer med, och ömsesidigt förtroende med hela ledningsgruppen. Stå inte där själv med allt.

Anna tycker att arbetsklimatet är väldigt viktigt – att fakultetsnämnden, HLG och andra grupperingar har högt i tak och att man stöttar varandra. Det är också viktigt att fakultetskansliet fungerar bra, men Anna är noga med att hon inte kan ta någon som helst ära för det.

Lärt känna många människor

En av de bästa sakerna med dekanrollen är enligt Anna att man får lära känna väldigt många människor och får kunskap om allt som görs på fakulteten.

– Jag är väldigt stolt över allt fantastiskt arbete som görs, att alla bidrar och jobbar tillsammans för att få den här skutan att flyta.

Den största utmaningen var pandemin, inte bara att lägga om verksamheten till distans utan även att förvalta alla extra satsningar och sen återgången till campus igen. Det senare kämpar de fortfarande med. Men allra jobbigast har det varit när medarbetare farit illa.

– Det som kan göra att jag ligger vaken på nätterna är svåra personalärenden, konflikter när folk mår dåligt.

En julhälsning

Julen står för dörren och i år firar Anna i Sollefteå, där hon är uppväxt. Resten av helgerna kommer hon och familjen att vara hemma. Kanske får de besök av några släktingar. Det låter avslappnat och skönt.

Hon vill också skicka en julhälsning till alla medarbetare på HUV.

– Stort tack för de här åren tillsammans. Jag hoppas ni får en fin avslutning på året med välförtjänt vila och återhämtning. Gott slut på 2023 och Gott Nytt 2024!

Läs om alla förändringar i Mittuniversitetets ledning

Sidan uppdaterades 2023-12-11