HUV arrangerar doktorandaktiviteter under hela året

Tor 07 dec 2023 14:20

Visste du att HUV har ett doktorandprogram där man arrangerar aktiviteter som ska hjälpa doktoranderna att komma framåt i sin forskarutbildning? En av aktiviteterna är det årliga skrivarinternatet som genomfördes i oktober.

En grupp människor står på ett hustak. Huset är en pampig tegelbyggnad med valv och torn.
Takvandring i Sundsvall i samband med doktorandinternatet 2023.

Gustav Lidén är studierektor för forskarutbildningen vid HUV-fakulteten och docent i statsvetenskap.

– I mitt uppdrag ingår två uppgifter. Dels ansvarar jag för doktorandprogrammet och dels är jag doktorandernas kontaktperson i studiesociala frågor, säger han.

Till sin hjälp i doktorandprogrammet har han Sara Häggström som är handläggare på fakultetskansliet.

Doktorandprogrammet ska erbjuda meningsfulla aktiviteter som hjälper doktoranderna att fullfölja sin forskarutbildning. Det är särskilt viktigt för doktorander i mindre ämnen där man inte har så många doktorandkollegor.

– Vi erbjuder årligen introduktionsdagar, seminarier, temadagar, internat och karriärsdagar. Dessutom arrangerar vi tillsammans med doktoranderna själva frukostmöten där de kan utbyta erfarenheter och tankar utan någon strikt agenda, säger Gustav.

I oktober hölls årets internat på Söråkers herrgård utanför Sundsvall. Det inleddes med en stads- eller takvandring i Sundsvall. Doktoranderna fick välja aktivitet och den senare lockade förvånansvärt många modiga. Under dagarna varvades skrivtid med workshops, denna gång på temat forskningskommunikation. Internatet är också ett återkommande tillfälle för doktoranderna att få träffas över ämnes- och institutionsgränserna och skapa nya sociala kontakter.

Nästa år kommer man bland annat erbjuda en workshop på temat ”bli klar i tid” som bygger på en uppmärksammad bok skriven av Åsa Burman. Information om aktuella aktiviteter finns alltid i HUV:s doktorandkalender.

Kalender för doktorander vid HUV

Sara Häggström