Ämnespresentation sociologi

Tor 11 maj 2023 14:31

I varje nummer av HUV-nytt får ett ämne möjlighet att övergripande presentera sin verksamhet, som utbildning, forskning, aktuella projekt, och planer för ämnets framtid. Den här gången har turen kommit till sociologi och ämnesföreträdaren Katarina Giritli-Nygren.

Businesspeople Stacking Hands Over Each Other

Sociologin som vetenskap handlar om att förstå och förklara samhällets sätt att fungera. Det betyder att sociologins uppgift är att undersöka och reflektera över olika samhälleliga fenomens tillstånd, utveckling och förändring.

Sociologin ger ett helhetsperspektiv på samhället och analyserar hur individer, grupper, organisationer och institutioner dels påverkar varandra och dels återverkar på samhället i stort.

Utbildning och forskning inom tre områden

I sociologi ger vi utbildning på alla nivåer (grund-, avancerad och forskarutbildningsnivå). Utbildningen är organiserad i tre olika forsknings- och utbildningsområden: arbetsliv och organisation, samhälle, makt och kritik, samt risk och kris. Inom dessa områden ges inom grundutbildningen kurser på A-, B- och C-nivå.

I sociologi ingår huvuddelen av 30 hp-kurserna i våra tre grundutbildningsprogram: Personal- och arbetslivsprogrammet, Risk- och krishanteringsprogrammet samt Samhällsvetarprogrammet. Majoriteten av kurserna är inriktade mot programmens sakområden men går i de flesta fall även att läsa som fristående kurs. Vid enheten ges också ett magisterprogram på distans. Vid sidan av våra progressionskurser ger vi också kortare tematiska breddkurser, till exempel de som vi har i vårt sommarutbud.

Samtliga kurser, även de mindre, speglar de forsknings- och metodinriktningar som finns på enheten. Ett exempel på detta är vår nya kurs Avfallets sociologi som behandlar den sociala konstruktionen av avfall: hur avfall skapas i dagens samhälle och hur denna process relaterar till sociala kategorier som genus, klass och ojämlikhet. Kursen anknyter till ett forskningsprojekt som genomförs av Jennie Olofsson inom ämnet och tangerar frågor om ekologi, återbruk och återvinning.

Inom sociologiämnet finns ett stort antal projekt och forskningsintressen inom samma tre inriktningar som utbildningen – arbetsliv och organisation, samhälle, makt och kritik, samt risk och kris. Just nu pågår forskningsprojekt om bland annat kommunala arbetsmarknadsprogram, stadsodling, för och av vem bygden ska räddas, hemberedskap, riskkommunikation och samhällsresiliens.

Mycket på gång

Just nu genomför vi ett stort utvecklingsarbete inom vår utbildning på avancerad nivå där vi reviderar vårt befintliga magisterprogram och utvecklar ett nytt masterprogram. Generellt syftar detta arbete till att utbildningen ska reflektera den forskning som bedrivs inom ämnet och att utbildning och forskning ska stärka varandra ömsesidigt. Vi är också nyfikna på de inspel vi kommer att få från ARC:s expertpanel, och vi vill komma i gång med internationalisering igen efter coronapandemin.

Vi har haft en intensiv vår med mitt- och slutseminarier men också disputationer, och den fortsätter. Den 9 juni disputerar Sara Ekholm med sin avhandling om klimatoro och tidigt i höst disputerar Karin Larsson Hult som har följt ett värdegrundsprojekt på en högstadieskola. I höst blir det också boksläpp för antologin Ojämlikhetens kartografi som flera från ämnet medverkar i.

Vi vill tipsa om en podd om kritiska perspektiv på tid som Markus Lundström spelat in för vår nya sommarkurs med samma namn. Podden finns på Spotify.  Den som är nyfiken på sociologi har också mer av liknande karaktär att vänta i höst – håll utkik!

Läs mer om ämnet sociologi på Institutionen för humaniora och samhällsvetenskaps webbsidor

Sidan uppdaterades 2023-05-12