”Vi tänker för hela fakulteten” – inblick i GRU:s arbete
Vad gör de egentligen i GRU – och vilka är personerna bakom besluten? Under ett digitalt möte i augusti fick vi en inblick i arbetet bakom kulisserna, där kvalitet, engagemang och bredd står i centrum.
– Vi hanterar frågor som rör utbildning på grund- och avancerad nivå. Det kan handla om att inrätta nya program, göra större revideringar eller kvalitetssäkra breddkurser, berättar Heléne Dahlqvist, ordförande i rådet.
Rådet, som formellt heter ”Råd för utbildning på grund- och avancerad nivå” (GRU), är ett beredande organ till fakultetsnämnden. Här samlas representanter från olika ämnesområden, studentkåren och administrationen för att tillsammans säkerställa att utbildningarna håller hög kvalitet.
– Vi är med i hela cykeln, från att ett program föreslås till att det utvärderas. Det är ett arbete som kräver både bredd och djup, säger Magnus Israelsson, vice ordförande.
Utvärderingar är en central arbetsuppgift för rådet, all utbildning vid Mittuniversitetet ska granskas. Utbildning på grund- och avancerad nivå granskas antingen av Universitetskanslersämbetet (UKÄ) eller av Treklövern.
Hög nivå och högt i tak
Stämningen i rådet beskrivs som god – och intellektuellt stimulerande.
– Det är högt i tak och vi har en bred kompetens i gruppen. Vi representerar ämnen som historia, pedagogik, psykologi, juridik, idrottsvetenskap och folkhälsovetenskap, säger Heléne.
Studentrepresentanterna lyfter också vikten av att få vara med och påverka.
– Det är många studentnära frågor som tas upp. Det känns meningsfullt att få bidra med vårt perspektiv, speciellt här i GRU som hanterar frågor om utbildningarnas kvalitet, säger Fanny Sellbom från Studentkåren i Sundsvall.
– Det håller jag verkligen med om, just kvalitetsarbetet är ett område där studentrepresentationen är oerhört viktig, säger Maria Hjalmarsson.
Särskilda uppdrag
Utöver det löpande arbetet får rådet ibland särskilda uppdrag från nämnden. Just nu handlar det om att utreda om adjunkter med licentiatexamen kan få utökade befogenheter.
– Det är ett exempel på hur vi ibland får gå lite djupare i en specifik fråga, säger Heléne.
Utanför ämnet-upplevelse
Att arbeta på fakultetsnivå innebär också att kliva ur sin ämnesbubbla.
– Det är utvecklande att få tänka utanför sitt eget ämne och sin institution. Vi tänker för hela fakulteten, säger Magnus Israelsson.
Rådet träffas ungefär nio gånger per år, oftast digitalt men ibland även fysiskt. Och även om alla inte alltid kan vara med, är engagemanget tydligt.
– Alla hugger i, oavsett om man är ordinarie eller suppleant, säger Heléne Dahlqvist.
Ledamöter
Heléne Dahlqvist, universitetslektor i folkhälsovetenskap (ordförande)
Magnus Israelsson, universitetslektor (vice ordförande)
Lina Engström, universitetslektor i psykologi
Mikael Lundholm, universitetslektor i juridik
Karin Jarnkvist, universitetslektor i sociologi
Linda Wilhelmsson, universitetslektor i pedagogik
Fanny Sellbom, förste vice ordförande, Studentkåren i Sundsvall
Gustav Månsson, vice ordförande, Studentkåren i Östersund
Helen Hanstock, docent och universitetslektor i idrottsvetenskap (suppleant)
Erik Nydahl, forskare i historia (suppleant)
Maria Hjalmarsson, grundutbildningshandläggare (handläggare för rådet)
Annika Jonsson, kvalitetshandläggare (adjungerad)