Högskolepedagogik och generativ AI
Beskrivning
Målet är att arbeta för och utveckla ett universitetsgemensamt förhållningssätt till AI i undervisning och examination, samt att ta fram konkreta stödstrukturer, och resurser för lärare och utbildningsledare. Dessa insatser ska gå hand i hand med kompetenshöjande insatser för lärare, utbildningsledare och studenter. Utvecklingsarbetet ska utgå från pedagogiskt perspektiv med läraren och studenten i centrum.
Bakgrund
Under en kort tidsperiod har genAI blivit tillgänglig för “vem som helst” och kan användas i såväl vardagligt som akademiskt arbete. De nya verktygen skapar möjligheter till pedagogisk innovation, effektivisering och ökad inkludering, exempelvis genom tillgängliggörande av språkligt och analytiskt stöd.
Vid sidan av dessa möjligheter uppstår betydande utmaningar. Hur säkerställs att examinationer genomförs på likvärdiga och transparenta grunder? I vilken utsträckning mäter uppgifter faktisk måluppfyllelse när AI-stöd kan påverka både process och produkt? Hur kan lärare bedöma graden av studentens självständiga arbete när AI-verktyg används? Var går gränsen mellan tillåten och otillåten användning, och hur kommuniceras detta begripligt till studenter? Dessa frågor ställer nya krav på uppgiftskonstruktion, bedömningspraktik och policyutformning i en ”AI-tid”.
Undersökningar genomförda av UKÄ, Akavia och Linköpings universitetsbibliotek indikerar att över 50 procent av studenterna regelbundet använder genAI. Många studenter uppger att de har svårigheter att avgöra var gränsen går mellan tillåten och otillåten användning genAI. Forskning visar att studenter som aktivt väljer att inte använda sig av genAI i sina studier påverkas av vetenskapen om att andra studenter gör detta. Närvaron av GenAI formar såväl studenternas sätt att samverka med varandra som det sätt de bygger texter på, oavsett om de använder verktygen eller inte. (se t.,ex. Elizabeth Olsen 2025)
På nationell nivå har antalet disciplinärenden kopplade till otillåten användning av genAI fördubblats mellan 2023 och 2024. Vid Mittuniversitetet anmäldes 10 disciplinärenden under 2024 och 15 ärenden under vårterminen 2025. Dessa ökningar kan säkerligen delvis förklaras av medvetet fusk av studenter. Sannolikt speglar ökningen disciplinärenden även en lärandemiljö där bristande kunskap, otydliga instruktioner och direkta missförstånd mellan lärare och studenter orsakar omedvetet ”fusk”.
Mittuniversitetet erbjuder idag mycket be3gränsat med universitetsövergripande seminarier, workshops, mallar/instruktioner eller högskolepedagogiska kurser som systematiskt stödjer kompetensutveckling av lärare och studenter kring genAI. Detta står i kontrast till den återkommande bedömningen i UKÄ:s kartläggningar att stärkt kompetens och AI litteracitet hos både lärare och studenter är centralt för ändamålsenlig användning av genAI.
Det stöd Mittuniversitetet erbjuder är: Mittuniversitetets Guide för studenters användning av generativ AI, som antogs den 22 oktober 2025. Guiden är primärt ett stöd för lärare vid utformning av instruktioner för hur studenter på grundnivå och avancerad nivå kan använda genAI. Den innehåller inte ett särskilt avsnitt riktat direkt till enskilda studenter eller studentgrupper. Stöd finns även i kursen Lärmiljöer och design för lärande (tidigare teknikstött lärande) där deltagarna utforskar flera verktyg, utformar regler, rutiner och riktlinjer för användande av genAI i deras kurser samt på olika sätt använder genAI i deras uppgifter. Stöd erbjuds även genom satsningen Skrivlyftet, där fyra av sju miljöer inför 2026 års omgång vill utforska genAI kopplat till studenters läsande och skrivande, läsförståelse, det akademiska hantverket och handledning i uppsatsarbete.
Avdelningen för forsknings- och utbildningsstöd ser ett stort behov av Mittuniversitetet fortsätter sitt arbete med att ta fram klargöranden om vad som är tillåtet/otillåtet, inklusive krav på transparens (t.ex. dokumentation av AI användning och prompter), i arbeten där genAI kan användas. Lärarna behöver stöd i att utarbeta uppgifter och examinationer som fokuserar på process, resonemang och källkritik, samt som särskiljer AI genererat stöd från studentens egna kunskaper och förmågor. Mittuniversitetet behöver implementera systematiska insatser för att öka AI litteracitet hos lärare och studenter, inklusive etiska och juridiska aspekter. I detta måste universitet erbjuda högskolepedagogiska kurser i genAI. Vidare måste en verksamhet byggas upp som regelbundet arrangera workshops och seminarier där lärare och lärarlag får diskutera och utveckla pedagogiken och etiken runt genAI.
Nytta
Rätt utformade utbildningsinsatser och stödstrukturer sänker trösklarna för ett ansvarsfullt och effektivt AI bruk i både utbildning och examination. När lärare och studenter vet hur de kan/får använda AI verktyg, vilka data som är tillåtna och var de får hjälp, minskar osäkerheten samt den kognitiva och administrativa belastningen.
Studenter använder redan generativ AI i stor omfattning vilket gör tydlig kommunikation avgörande: vad är tillåtet i den här kursen, hur ska AI stöd redovisas, och vilka lärandemoment ska vara AI fria? När lärare och examinatorer får stöd att vara explicita och konsekventa, samt erbjuds färdiga texter till kursplaner och uppgiftsbeskrivningar, ökar både rättvisa och upplevd kvalitet.
Stödstrukturer gör att effektiviseringsvinsterna med genAI inte stannar hos några få ”entusiaster” utan sprids brett bland universitetets lärare.
Kostnader
Pedagogisk utvecklare (FUS) 500 000
Inlån forskare/lärare 200 000
Övrigt 50 000
Totalt 750 000
Fakta
Projektperiod
010101—010101