Mittuniversitetet på plats på Special Olympics

Tor 21 mar 2019 07:37

Idag 21 mars 2019 avslutas Special Olympics World Summer Games i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten. Special Olympics är de olympiska spelen för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Mittuniversitetets parasportkoordinator Marie Ohlsson summerar sitt besök i Abu Dhabi där hon samlade erfarenheter inför Special Olympics World Winter Games 2021 som arrangeras i Åre och Östersund.

– Det här är ett fantastiskt idrottsevenemang som verkligen står för genuin rörelseglädje, säger Marie Ohlsson, Parasportkoordinator, Mittuniversitetet.

Special Olympics är en breddtävling där tävlingen visserligen är i fokus men där lika stor vikt läggs på att bygga relationer mellan familjer och länder. I uppdraget för arrangörslandet ingår också en stor satsning på allmän hälsa för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Den 6-12 februari, 2021 kommer Special Olympics World Winter Games till Östersund och Åre. Det handlar om en folkfest med 2 000 – 3 000 deltagare plus familjer och volontärer från drygt 100 länder. Idrotterna är alpin skidåkning, längdskidåkning, konståkning, innebandy, bordshockey, short-track skridsko, snowboard och snöskospringning.

– Jag ser en stor möjlighet för Mittuniversitetet att bidra till detta evenemang inom utbildning och forskning. Många av de yrkeskategorier som vi utbildar som sjuksköterskor, socionomer, psykologer, idrottsvetare, lärare med flera, kommer möta personer med intellektuell funktionsnedsättning i sin framtida yrkesroll, säger Marie Ohlsson.

– Med hjälp av evenemanget har vi en unik möjlighet att lära oss mer om hur vi tillsammans kan förbättra framtiden för personer med intellektuell funktionsnedsättning som utgör ca 1 procent av Sveriges befolkning, fortsätter Marie Ohlsson.

Kontakt:

Marie Ohlsson, parasportkoordinator, 010-142 89 47