Licentiatseminarium i företagsekonomi med Masoome Abikari
Den 22 mars presenterar Masoome Abikari sin licentiatavhandling "Young consumers’ emotions towards emerging e-banking technology: A multi-perspective approach".
Välkommen att delta på plats eller digitalt. Seminariet ges på engelska.
Önskar du delta på seminariet? Anmäl dig i anmälningsformuläret nedan.
Sista anmälningsdag: 18 mars.
Huvudhandledare: Professor Peter Öhman, Mittuniversitetet (CER).
Opponent: Docent Rana Mostaghel, Stockholms universitet.
Betygsnämnd:
- Professor Koustuv Dalal, Mittuniversitetet
- Docent Malin Holmström-Rising, Mittuniversitetet
- Professor Martijn van der Steen, Universtiy of Groningen, Nederländerna
- Docent Peter Degerman, Mittuniversitetet (ersättare)
Sammanfattning
Som många andra företag strävar banker efter att förbättra sin effektivitet genom att tillhandahålla produkter och tjänster via elektroniska kanaler. Samtidigt beror implementeringen på hur konsumenter uppfattar e-banktekniken och i vilken mån de vill använda den.
Med tanke på framväxande e-bankteknologier, som mobila plånböcker och digitala valutor, är det av betydelse vilka faktorer som påverkar konsumenterna och tidigare studier har analyserat olika faktorer från olika perspektiv. I sammanhanget avser attributbaserade faktorer uppfattade eller förväntade egenskaper hos e-banktekniken medan hinderbaserade faktorer hänvisar till faktorer som kan fördröja eller hindra intentionen att använda digitala banktjänster.
En begränsning är att tidigare studier inom bankområdet ofta fokuserat på den funktionella aspekten och försummat konsumenternas känslomässiga upplevelser. I en e-bankkontexten kan det förekomma positiva känslor såsom spänning, tillfredsställelse och vad som kallas hedonisk motivation (som avser känslor kopplade till glädje, njutning och nöje). Likaså kan negativa känslor, som ångest och ilska, ta överhanden när tekniken inte är användarvänlig eller inte fungerar som den ska.
Syftet med denna licentiatuppsats är därför att undersöka hur konsumenters känslor i förhållande till den framväxande e-banktekniken relateras till intentionen att använda denna teknik. Särskild tonvikt läggs på negativa känslor (såsom förlustkänslor och avskräckande känslor) från såväl ett attribut- som ett hinderbaserat perspektiv.
Strukturell ekvationsmodellering (SEM) användes för att testa uppställda hypoteser. Från ett attributbaserat perspektiv visar de empiriska resultaten ett samband mellan förlustkänslor och konsumenternas avsikt att använda den framväxande e-banktekniken genom en förväntad ansträngning och en förväntad prestation. Från ett hinderbaserat perspektiv indikerar resultaten att avskräckande känslor kan vara förknippade med konsumenternas upplevda risk. Det påverkar i sin tur deras avsikt att använda den framväxande e-banktekniken.
Licentiatuppsatsen visar också ett samband mellan avskräckande känslor och upplevd risk, även i närvaro av positiva känslor. Ett av bidragen är att kommande studier med fördel kan undersöka olika typer av negativa känslor eftersom resultaten från de två studierna i denna licentiatuppsats visar att förlustkänslor och avskräckande känslor har olika inverkan på konsumenternas intention att använda e-bankteknik. Detta såväl från ett attribut- som från ett hinderbaserat perspektiv.
Kontakt

