Mittlyftet: Samverkan fritidshem och skola: Fritidshems‑ och klasslärares perspektiv om att samarbeta kring elever med behov av särskilt stöd
Denna förstudie har undersökt hur samverkan mellan klasslärare och fritidshemslärare fungerar kring elever med behov av stöd. Marcia Håkansson Lindqvist, Mittuniversitetet och Jeanette Stenvall, Sundsvalls kommun, presenterar förstudien.
Samverkan och ett samarbete som fungerar i vardagen mellan klasslärare och fritidshemslärare spelar stor roll för elever med behov av stöd.
Förstudien ”Samverkan fritidshem och skola” undersöker och analyserar hur samverkan mellan de olika skolformerna kan se ut och lyfter goda exempel som är positiva för elevgruppen. Pedagoger beskriver också sina erfarenheter om vikten av samverkan.
Målet med förstudien är att belysa hur samverkan mellan skola och fritidshem kring elever med behov av stöd kan se ut och hur det förbättrar kvaliteteten.
Presentatörer: Marcia Håkansson Lindqvist, Mittuniversitetet och Jeanette Stenvall, Sundsvalls kommun
I samverkan med: Sundsvalls kommun.
Plats: Kulturmagasinet, Sundsvall
Presentationen ingår i Mittlyftet, där du kan ta del av aktuell forskning, se nedan.
Rekommenderad läsning

Forskning över gränser: Internationellt utbyte kring lärarbrist och framtidens skolutveckling
Forskare från Mittuniversitetet och Århus Universitet möttes i Köpenhamn för att avsluta ett projekt...

Lärarbrist i Jämtland Härjedalen
Projektet handlar om vad och hur Mittuniversitetet i samverkan med kommunerna under 2000-talet gjort,...

Fakulteternas institutioner
Vid institutionen bedrivs utbildning inom ämnena datateknik, elektronik, elektroteknik och ljudproduktion....