När du blivit antagen
Varmt välkommen till Lärarlyftet vid Mittuniversitetet! Informationen på denna sida riktar sig främst till dig som blivit antagen till en av våra kurser med start hösten 2024. Information om kursbevis efter avklarad kurs finns längst ner på sidan.
När du blivit antagen är det viktigt att du läser ditt välkomstbrev och annan praktisk information på denna sida. Om du inte avser att läsa kursen vänligen lämna återbud så din plats blir tillgänglig för andra som gärna vill ha den.
Välkomstbrev
HT24
- Engelska för lärare åk 1-3, 15 hp EN005U
- Engelska för lärare åk 4-6, 30 hp EN004U
- Samhällsorientering för lärare åk 1-3,15 hp HI007U
- Samhällsorientering för lärare åk 4-6, 30 hp HI008U
- Svenska för lärare åk 4-6, 30 hp SV026U
Validering och tillgodoräknande
Antagna till kurser inom ramen för Lärarlyftet har möjlighet att tillgodoräkna högskolepoäng genom validering av kunskaper och färdigheter som förvärvats både genom tidigare studier och i yrkesverksamhet. Med validering avses kartläggning och bedömning av deltagarens kunskaper och färdigheter/kompetens i förhållande till lärandemålen i den kurs inom Lärarlyftet som deltagaren är antagen till.
Valideringsprocessen
Ansökan om validering inför hösten 2024
Du gör din valideringsansökan elektroniskt i det digitala ansöknings- och administrationssystemet Valda.
Valideringsansökningar för kurser som börjar HT24 kan göras 4 juni 2024 - 25 augusti 2024.
Problem att logga in i Valda?
För att logga in i valideringssystemet Valda finns flera alternativ. Nytt för i år är inloggning via BankID. I annat fall går det att logga in med hjälp av ditt eduID, antagning.se eller lärosäteskonto. Har du frågor om processen, Valda eller vid inloggningsproblem, vänder du dig till Åsa Nyberg, se kontaktinformation nedan.
Någon vecka innan kursen startar
Inloggning Studentwebben
På studentwebben kan du logga in och få åtkomst till bland annat lärplattformen Moodle. Det är även där du registrerar dig på den kurs du ska läsa. Några veckor innan din utbildning börjar kan du aktivera ditt studentkonto och skaffa ett inlogg dit. Följ instruktionerna på webbsidan. Klicka på länken nedan.
OBS! Du som läst vid Mittuniversitetet tidigare, har kvar samma inloggningsuppgifter.
Registrering på kurs
En förutsättning för att du ska kunna läsa den kurs du är antagen till, är att du registrerar dig på kursen. Det gör du via studentwebben. Du kan registrera dig på aktuell kurs tidigast tre arbetsdagar innan kursstart. Du registrerar dig alltid vid kursstart, även om du beviljats att tillgodoräkna dig kursens inledande delmoment.
Lärplattformen Moodle
Via lärplattformen hittar du all information gällande kursen exempelvis deadlines för inlämningsuppgifter, tider för seminarier, inspelade föreläsningar etc. Du kan också via lärplattformen kommunicera med andra deltagare och dina lärare. När du registrerat dig kommer du att kunna logga in på Moodle med din studentinloggning.
Information om fusk
Vid misstanke om att fusk har begåtts av kursdeltagare äger Mittuniversitetet rätt att utreda och bedöma misstanke om fusk på samma sätt som inom reguljär utbildning. I de fall Mittuniversitetet finner att fusk har begåtts äger Mittuniversitetet rätt att avbryta den aktuella examinationen och att avstå från att utfärda kursbevis.
Kursbevis efter avklarad kurs
När du läst klart kursen och är godkänd på alla delmoment får du ett kursbevis med post. Kursbeviset använder du när du ansöker om att utöka din legitimation med fler behörigheter hos Skolverket.
Frågor om kursbevis?
Kontakta Åsa Nyberg, se kontaktinformation nedan.