Bedömning av nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråksutveckling för lärare i svenska som andraspråk, 7,5 hp
Utveckla din förmåga att planera och genomföra formativ undervisning. Förbättra nyanlända och flerspråkiga elevers förutsättningar för lärande och goda kunskapsresultat.
Syfte
Kursens syfte är att ge lärare en ämnesdidaktisk fördjupning och redskap för en systematisk och kontinuerlig bedömning av elevers andraspråksutveckling i skolan. Kursen ska utveckla lärarens förmåga att planera och genomföra formativ undervisning som bidrar till att förbättra nyanlända och flerspråkiga elevers förutsättningar för lärande och goda kunskapsresultat.
Målgrupp
- lärare i svenska som andraspråk i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan samt gymnasieskolan och gymnasiesärskolan.
- lärare i svenska som andraspråk i kommunal vuxenutbildning.
Förkunskaper
Lärarutbildning varav minst 30 hp svenska som andra språk eller lärarutbildning och minst 30 hp svenska som andra språk.
Innehåll
Kursen har en huvudsaklig inriktning på fördjupning inom området bedömning. Under kursens gång behandlas följande:
- Bedömning utifrån olika aspekter: mikro/makro; samhälleligt /skolperspektiv samt interkulturellt perspektiv.
Summativ/formativ bedömning och undervisning. - Kollegialt bedömningsarbete. Föreläsning med fokus på hur Bygga svenska kan användas i det kollegiala arbetet och grupdiskussioner.
- Utveckling och bedömning av receptiva och produktiva förmågor i ett andraspråk från nybörjarnivå till avancerad nivå relaterat till elevens ålder. Föreläsning och gruppdiskussioner.
- Teorier och modeller för bedömning av andraspråksutveckling och olika skalor för bedömning, till exempel styrdokumentens kunskapskrav i relation till stegen i Bygga svenska. Praktiska övningar där autentiska elevtexter analyseras.
- Bygga svenska som verktyg i den egna undervisningen. Exempel på hur Bygga svenska används i några olika kommuner och gruppdiskussioner kring användning och implementering av materialet.
- Svenska som andraspråk som behovsprövat ämne. Föreläsning och gruppdiskussioner.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren:
- redogöra för och diskuteraolika bedömningsteorier och modeller samt olika syften med bedömning;
- utifrån modeller av andraspråkskompetens och andraspråksinlärning kunna analysera och bedöma nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråkutveckling;
- diskutera hur formativ bedömning kan användas för elevens språkutveckling och för att utveckla undervisningen;
- redogöra för och diskutera hur bedömningsstöd exempelvis Bygga svenska kan användas som verktyg för att utveckla det kollegiala bedömningsarbetet och för återkoppling till eleven och elevens vårdnadshavare.
Upplägg
Kursen är på 7,5 hp och ges som en distanskurs med fyra halvdagsträffar via nätet. Träffarna innehåller föreläsningar, gruppövningar och gruppdiskussioner. Mellan träffarna arbetar deltagarna med uppgifter, både enskilt och i grupp, som knyter an till såväl den egna verksamheten som till kursens mål. För att erhålla poäng efter kursens slut fordras det att ingående uppgifter är genomförda och godkända.
Kurstillfällen
- Tillfälle 1: måndag 5 september, kl 13-17
- Tillfälle 2: måndag 10 oktober, kl 13-17
- Tillfälle 3: måndag 7 november, kl 13-17
- Tillfälle 4: måndag 5 december, kl 13-17
Anmälan är nu stängd. Välkomstbrev skickas ut till anmälda deltagare under v 33.