Introduktion till programmering i textbaserad miljö, 5 hp
Anmälan är nu stängd till vårens kursomgång.
Mittuniversitetet erbjuder kursen Introduktion till programmering i textbaserad miljö, 5 hp på uppdrag från Skolverket.
Syfte
Att ge lärare kunskaper i datalogiskt tänkande i allmänhet och i textuell programmering i synnerhet, för att kunna använda programmering som ett verktyg i undervisningen utifrån gällande styrdokument.
Målgrupp
Kursen riktar sig främst till följande målgrupper:
- matematiklärare i grundskolans årskurs 7–9 och specialskolans årskurs 8–10
- matematiklärare i kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå
- matematiklärare i gymnasieskolan
- matematiklärare i kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå
- tekniklärare i grundskolans årskurs 7–9 och specialskolans årskurs 8–10
Kursen är även öppen för lärare i andra ämnen eller andra skolformer.
Behörighet
Deltagaren ska vara verksam lärare, men det är inget krav på formell behörighet i matematik- eller teknik. Deltagaren måste ha huvudmans eller rektors godkännande för att få gå kursen.
Mer information finns på Skolverket.
Innehåll
Generellt innehåll
- Introduktion till hur programmering kan användas i matematik och teknikundervisning.
- Programmeringens roll i ett samhällsperspektiv, samt etiska aspekter av programmering.
Programmeringsspecifikt innehåll
- Programmering och felhantering i ett textbaserat språk (Python).
- Grundläggande programmeringsbegrepp som sekvens, selektion, iteration, villkor och funktioner.
- Algoritmiskt tänkande och problemlösning med hjälp av programmering.
- Analysera, diskutera, felsöka, testa och förbättra befintlig programkod.
- Att utifrån moment i kurs-och ämnesplaner kunna använda programmering vid problemlösning databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.
- Orientering om ämnesdidaktisk forskning för tillämpning av programmering i ämnena matematik och teknik.
Lärandemål
Efter en avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- skapa robusta program med hjälp av textuell programmering,
- analysera, felsöka, testa och strukturera enklare program,
- utforma enklare algoritmer för att lösa problem och bearbeta data,
- planera för att använda programmering i undervisningen samt introducera programmering för elever,
- identifiera moment och innehåll i kurs-/ämnesplaner där programmering är ett användbart verktyg.
Upplägg
Kursen är på 5 hp och går på kvartsfart vilket i praktiken innebär en omfattning på knappt en termin. Kursen ges som distansundervisning med 3 träffar via distansverktyget Zoom. Mellan träffarna arbetar deltagna själva och kollegialt med handledning och samarbete i kursens virtuella lärplattform.
Förberedelser
- Ladda hem och installera Python version 3
- Vi kommer att skriva Python-kod i editorn IDLE
Här hittar du en bra introduktion på svenska till python och IDLE - Köp kursboken Python från början och läs gärna de inledande kapitlen i den
Jobbar du med Chromebook? Ingen fara det finns lösningar för detta och kursen passar även för dig.
Utbildningstillfälle med start våren 2022
Min antal deltagare: 6
Max antal deltagare: 15
Kursstart: februari 2022
Kursslut: juni 2022
Träffar
Kursen har tre träffar via distansverkyget Zoom.
Kursträff 1 - tisdag 15/2 kl 10-16
Kursträff 2 - torsdag 10/3 kl 10-16
Kursträff 3 - onsdag 13/4 kl 10-16
Anmälan till utbildning med start våren 2022
Anmälan är stängd. Mittuniversitetet har i nuläget ingen ny inplanerad kursstart. Vi hänvisar till Skolverket för information om kommande kursstarter.