Vad tycker ni studenter om Mittuniversitetet?

Tor 14 sep 2023 10:30

I våras genomfördes studentenkäten som ett led i Mittuniversitetets kvalitetssäkringsarbete och en chans för er som studenter att göra era röster hörda. Nu finns de 1271 svaren samlade i en rapport. Under hösten ska resultaten analyseras och förslag på aktiviteter för förbättringar presenteras.

En grupp studenter som står och pratar med varandra utanför campus.

Studentenkät 2023 skickades ut till samtliga studenter på grund- och avancerad nivå, som var registrerad på en kurs eller program. Totalt öppnade 1 271 studenter enkäten vilket motsvarar 14 procent. Bakgrundsfaktorer som registrerat kön, ort, fakultet, undervisningsform och utbildningstyp är hämtade från Ladok.

Läs utfallet studentenkäten (pdf)

Vad tycker ni studenter?

Från sammanfattningen i rapporten:

På övergripande nivå indikerar utfallet för 2023 att Mittuniversitetets studenter överlag är nöjda (1) men att de upplever en försämring jämfört med den tidigare enkäten från 2021 (2).

Försämringen gäller områdena: förutsättningar, studentinflytande, lika villkor och diskriminering samt nöjdhet och rekommendation. Inom respektive område finns dock variationer och vissa frågor indikerar en förbättring. Bland annat ser det ut som att samarbetet med studiekamrater fungerar bättre.

1: Med överlag nöjda menas ett medelvärde mellan 5–7 på en skala 1–10.
2. Sifforna är inte statistiskt säkerställda).

Ni studenter ser även ut att vara mer nöjda med:

• De allmänna utrymmena på campus, i synnerhet bibliotekets lokaler
  • Studiemiljön i hemmet
  • Office 365
  • Servicecenter
  • Bibliotekets studieverkstad

Även om medelvärdet sjunkit (8,20 år 2021 och 7,86 år 2023) indikerar utfallet att Mittuniversitetets studenter till stor del kan delta på lika villkor. Inga större skillnader kan utläsas mellan könen inom de olika områdena förutom när det gäller frågorna som kopplar till diskriminering.

Andelen kvinnliga studenter som ser hinder eller risker i den fysiska eller sociala studiemiljön uppgår till 14 procent, jämfört med 10 procent bland de manliga studenterna. Kännedomen om vart man ska vända sig om man blivit diskriminerad är lägre bland kvinnliga studenter (29 procent) än bland manliga (36 procent).

Samtliga frågor har brutits utifrån studieort, undervisningsform och om studenten läser en fristående kurs eller program

Variationer finns bland frågorna men överlag indikerar det sammanvägda medelvärdet att distansstudenter är mer nöjd än campusstudenter. Studenter som är registrerad på en fristående kurs är överlag mer nöjd än programstudenter. Ingen större skillnad kan utläsas mellan campusorterna.

En stor andel av studenterna som fått enkäten har svarat att de ”Ej vet/ingen erfarenhet” kopplat till frågorna vilket indikerar att många av lärosätets studenter inte har varit kontakt med de stöd- och servicetjänster som finns på campusorterna och därmed inte heller medarbetare på campus. I medelvärdet som presenteras i rapporten ingår inte dessa studenter.

Hur fortsätter arbetet?

Råden för utbildning på grund- och avancerad nivå (GRU/GRUR) och förvaltningens ledningsgrupp har i uppdrag att fortsätta analysera resultatet. Identifierade förbättringsområden och förslag på universitetsövergripande aktiviteter sammanställs och återkopplas till Utbildningsrådet under hösten 2023.

Sidan uppdaterades 2023-09-14