Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling I. Svenska för grundlärare F–3, 7,5 hp
Under kursen behandlas barns språkutveckling ur såväl ett första- som andraspråks-perspektiv där fonetik och svenska språkets fonologi introduceras. Teorier om läs- och skrivutveckling presenteras och diskuteras i förhållande till barns språkutveckling och förskolans och skolans styrdokument. Kursen ger också kunskaper om svenska språkets grundläggande grammatiska strukturer. Olika sätt att arbeta språkstimulerande och språkutvecklande i klassrummet introduceras och diskuteras. Under kursens gång ska studenterna också tillägna sig grundläggande kunskaper om svensk språk- och textriktighet för att kunna tillämpa dessa i akademiskt skrivande.
Kursen ingår i lärarutbildningen med inriktning mot F–3 och kan tillgodoräknas inom den utbildningen vid behov.
Undervisningens upplägg
Utbildningsformen är distans med inslag av campusträffar och vissa träffar sker därför på campus Sundsvall.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urval
Kursplatserna fördelas i urvalet baserat på betyg, högskoleprov och högskolepoäng. Antal kursplatser fördelas då enligt följande: betyg 34 procent, högskoleprov 33 procent och högskolepoäng (max 165 hp) 33 procent.