Svenska språket GR (A), Läs- och skrivutveckling II. Svenska för grundlärare F–3, 7,5 hp
Under kursen behandlas teorier om och metoder för läs- och skrivinlärning samt läs- och skrivutveckling för årskurserna F–3. Teorier och metoder diskuteras i förhållande till grundskolans styrdokument. Kursen ger också fördjupade kunskaper om svenska språkets struktur. Språkstimulerande och språkutvecklande aktiviteter i klassrummet diskuteras och problematiseras. Vidare diskuteras hur läsförståelsestrategier kan fungera som stöd för elevernas läsförståelseutveckling. Under kursens gång utvecklas också studenternas förmåga att tillämpa svensk språk- och textriktighet i akademiskt skrivande.
Kursen ingår i lärarutbildningen med inriktning mot F–3 och kan tillgodoräknas inom den utbildningen vid behov. Observera att kursen är en fortsättning på SV057G, Svenska språket GR(A). Läs- och skrivutveckling I. Svenska för grundlärare F–3.
Undervisningens upplägg
Utbildningsformen är distans med inslag av campusträffar och vissa träffar sker därför på campus Sundsvall.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urval
Kursplatserna fördelas i urvalet baserat på betyg, högskoleprov och högskolepoäng. Antal kursplatser fördelas då enligt följande: betyg 34 procent, högskoleprov 33 procent och högskolepoäng (max 165 hp) 33 procent.