Svenska språket GR (A), Svenska för grundlärare I, 4-6, 7,5 hp
Under kursen behandlas teorier om och metoder för läs- och skrivutveckling för årskurserna 4-6. Teorier och metoder diskuteras i förhållande till grundskolans styrdokument. Olika sätt att arbeta språkstimulerande och språkutvecklande i klassrummet introduceras och diskuteras. Kursen ger också fördjupade kunskaper om den fonologiska och morfologiska nivån inom svenska språket. Svenskans fonologi, morfologi och semantik beskrivs och analyseras i ett kontrastivt perspektiv och i relation till barns tal- och skriftspråksutveckling. Under kursens gång ska studenterna också tillägna sig grundläggande kunskaper om svensk språk- och textriktighet för att kunna tillämpa dessa i akademiskt skrivande.
Kursen ingår i lärarutbildningen med inriktning mot 4–6 och kan tillgodoräknas inom den utbildningen vid behov.
Undervisningens upplägg
Utbildningsformen är distans med inslag av campusträffar och vissa träffar sker därför på campus Sundsvall.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urval
Kursplatserna fördelas i urvalet baserat på betyg, högskoleprov och högskolepoäng. Antal kursplatser fördelas då enligt följande: betyg 34 procent, högskoleprov 33 procent och högskolepoäng (max 165 hp) 33 procent.