Svenska språket GR (A), Svenska för grundlärare II, 4–6, 7,5 hp
Kursen ger fördjupade kunskaper om svenska språkets struktur och skolans skrivdiskurser. Teorier och metoder för textanalys diskuteras och tillämpas. Autentiska elevtexter analyseras och bedöms. Skrivövningar planeras i olika genrer och texttyper samt utifrån den enskilde elevens förutsättningar. Didaktiska samtal om texter, t.ex. respons i olika faser av skrivprocessen praktiseras under kursen. Retoriken introduceras som arbetsprocess och verktyg för muntlig och skriftlig framställning och den tillämpas med fokus på planering med hänsyn till syfte, mottagare och medium. Studentens övar sin förmåga att skriva akademiska och yrkesrelaterade texter samt att planera och genomföra muntliga framföranden.
Kursen ingår i lärarutbildningen med inriktning mot 4–6 och kan tillgodoräknas inom den utbildningen vid behov. Observera att kursen är en fortsättning på SV052G, Svenska språket GR (A). Svenska för grundlärare I, 4–6.
Undervisningens upplägg
Utbildningsformen är distans med inslag av campusträffar och vissa träffar sker därför på campus Sundsvall.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urval
Kursplatserna fördelas i urvalet baserat på betyg, högskoleprov och högskolepoäng. Antal kursplatser fördelas då enligt följande: betyg 34 procent, högskoleprov 33 procent och högskolepoäng (max 165 hp) 33 procent.