Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap AV, Självständigt arbete i matematik för grundlärare 4-6, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap AV, Självständigt arbete i matematik för grundlärare 4-6, 15 hp
Mathematics and Science Education MA, Independent Work in Mathematics for Primary School Teachers, Year 4-6, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: AM004A
  • Ämne huvudområde: Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1F - Kursen ligger på avancerad nivå och har kurs(er) på avancerad nivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Naturvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik
  • Fastställd: 2020-04-04
  • Senast ändrad: 2022-11-28
  • Giltig fr.o.m: 2023-01-01

Syfte

Kursen syftar till en fördjupad kunskap inom det ämnesdidaktiska och ämnesteoretiska området inom skolämnet matematik. Kursen syftar också till att vidareutveckla och fördjupa studentens förmåga att på ett strukturerat sätt reflektera över och kritiskt granska relationer mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och deras betydelse för yrkesutövningen. Studenten ska under kursens gång tillämpa vetenskapsteoretiska och forskningsmetodologiska kunskaper inom aktuellt ämne.

Lärandemål

Den studerande ska under kursens gång visa förmåga att:
(Kunskap och förståelse)
- identifiera ett ämnesdidaktiskt problemområde med relevans för skolämnet matematik,
- göra en fördjupad beskrivning av ämnesinnehållet som arbetet fokuserar på, samt redogöra för och resonera kring lärande och undervisning för årskurs 4-6, baserat på aktuell ämnesdidaktisk forskning

(Färdighet och förmåga)
- formulera ett väl avgränsat syfte och vetenskapliga frågeställningar med relevans för läraryrket inom matematik,
- sammanställa och reflektera över relevant och aktuell forskning samt relatera detta till den egna undersökningens syfte,
- använda, och argumentera för, relevanta forskningsmetoder,
- tolka sina data och formulera ett resultat i förhållande till forskningsfrågorna
- redogöra för och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare kunskap inom området,
- tillämpa vedertagna normer för textriktighet och språkriktighet för svensk sakprosa

(Värderingsförmåga och förhållningssätt)
- tillämpa god etisk medvetenhet vid genomförande av den egna undersökningen,
- visa insikt om och kunna diskutera vetenskapens möjligheter och begränsningar samt identifiera behov av fortsatt forskning årskurs 4-6 inom aktuellt ämne,
- diskutera och kritiskt värdera eget och andras vetenskapliga arbeten utifrån syfte och forskningsfrågor, teori-, metod- och materialval samt resultat och diskussion.

Innehåll

I kursen genomförs en självständig vetenskapligt underbyggd studie med relevans för yrkesverksamheten inom aktuellt skolämne. Studien presenteras skriftligt i form av en vetenskaplig text som följer gängse normer för akademiskt språkbruk och formalia. Kursen behandlar forskningsprocessens alla delar: formulering av syfte och forskningsfrågor, utarbetande av en forskningsöversikt, diskussion av kvantitativ och kvalitativ metod, insamling och analys av material med medvetna etiska ställningstaganden, värdering av resultaten och den valda metoden mot bakgrund av forskningsöversikt samt diskussion av den egna undersökningens relevans för yrkesverksamheten. Kursen avslutas med ett seminarium där studenterna opponerar på varandras arbeten. I opponeringen ingår att kritiskt granska en annan students arbete och föra en vetenskapligt förankrad kritisk diskussion kring metod, material, resultat och analys.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkända studier om 120 hp från termin 1-4 samt Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna IV, Grundlärare, åk 4-6, 15 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Seminarier och handledning

Examination

2001: Skriftlig rapport, Examensarbete, 13,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2002: Muntlig och skriftlig opponering, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Betygskriterier för den tregradiga betygsskalan finns på www.miun.se/betygskriterier.

Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Denna kurs kan inte ingå i samma examen som kurs med kod MA029A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Artikeltitel: Artiklar samt andra vetenskapliga texter inom aktuellt område, valda i samråd med handledare.
  • Författare/red: Bryman, A
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Karlsson, O. (Red.)
  • Titel: Svenska skrivregler: Språkrådet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber

Referenslitteratur

  • Författare/red: Eljertsson, G.
  • Titel: Enkäten i praktiken: En handbok i enkätmetodik.
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Kvale, S. & Brinkmann, S.
  • Titel: Den kvalitativa forskningsintervjun
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Merriam, S. B.
  • Titel: Fallstudien som forskningsmetod.
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Studentlitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23