Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (C), Självständigt arbete i matematik för grundlärare 4-6, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (C), Självständigt arbete i matematik för grundlärare 4-6, 15 hp
Mathematics and Science Education BA (C), Independent Work in Mathematics Education for Primary School Teacher 4-6, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: AM010G
  • Ämne huvudområde: Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Naturvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik
  • Fastställd: 2020-04-07
  • Senast ändrad: 2023-01-13
  • Giltig fr.o.m: 2023-07-01

Syfte

Kursen syftar till en fördjupning av det ämnesdidaktiska och ämnesteoretiska området inom skolämnet matematik. Kursen utvecklar studentens förmåga att reflektera över och kritiskt granska relationer mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen. Studenten ska under kursen öva på att tillämpa vetenskapsteoretiska och forskningsmetodologiska kunskaper inom aktuellt ämne.

Lärandemål

Den studerande ska efter genomgången kurs kunna:
(Kunskap och förståelse)
- identifiera ett ämnesdidaktiskt problemområde inom aktuellt ämne,
- beskriva det ämnesinnehåll som aktuellt arbete fokuserar på, samt redogöra för och resonera kring lärande och undervisning inom valt ämnesinnehåll för årskurs 4-6, baserat på relevant ämnesdidaktisk forskning.

(Färdighet och förmåga)
- formulera ett avgränsat syfte och vetenskapliga frågeställningar med relevans för läraryrket inom matematik.
- söka och sammanställa relevant och aktuell forskning samt relatera detta till den egna undersökningens syfte,
- använda, och argumentera för, relevanta forskningsmetoder,
- tolka sina data och formulera ett resultat i förhållande till forskningsfrågorna
- redogöra för och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare kunskap inom området,
- tillämpa vedertagna normer för textriktighet och språkriktighet för svensk sakprosa.

(Värderingsförmåga och förhållningssätt)
- visa etisk medvetenhet vid genomförande av den egna undersökningen,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar samt identifiera behov av fortsatt forskning om årskurs 4-6 inom aktuellt ämne,
- diskutera och värdera eget och andras vetenskapliga arbeten utifrån, syfte och forskningsfrågor, teori-, metod- och materialval samt resultat och diskussion.

Innehåll

I kursen genomförs en självständig vetenskapligt underbyggd studie med relevans för yrkesverksamheten inom aktuellt skolämne. Studien presenteras skriftligt i form av en vetenskaplig text som följer gängse normer för akademiskt språkbruk och formalia. Kursen behandlar forskningsprocessens alla delar: formulering av syfte och forskningsfrågor, utarbetande av en forskningsöversikt, diskussion av kvantitativ och kvalitativ metod, insamling och analys av material med medvetna etiska ställningstaganden, värdering av resultaten och den valda metoden mot bakgrund av forskningsöversikt samt diskussion av den egna undersökningens relevans för yrkesverksamheten. Kursen avslutas med ett seminarium där studenterna opponerar på varandras arbeten. I opponeringen ingår att kritiskt granska en annan students arbete och föra en vetenskapligt förankrad kritisk diskussion kring metod, material, resultat och analys.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkända studier om 60 hp från termin 1 och 2 i grundlärarprogrammet 4-6.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och handledning

Examination

2001: Skriftlig rapport, Examensarbete, 13,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2002: Muntlig och skriftlig opponering, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Det självständiga arbetet kan skrivas tillsammans med högst en medförfattare.

Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Artikeltitel: Artiklar samt andra vetenskapliga texter inom aktuellt område, valda i samråd med handledare.
  • Författare/red: Bryman, A
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Karlsson, O. (Red.)
  • Titel: Svenska skrivregler: Språkrådet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber

Referenslitteratur

  • Författare/red: Eljertsson, G.
  • Titel: Enkäten i praktiken: En handbok i enkätmetodik.
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Kvale, S. & Brinkmann, S.
  • Titel: Den kvalitativa forskningsintervjun
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Merriam, S. B.
  • Titel: Fallstudien som forskningsmetod.
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Studentlitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23