Engelska GR (A), Engelska II för grundlärare åk 4-6, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Engelska GR (A), Engelska II för grundlärare åk 4-6, 15 hp
English BA (A), English II for Primary School Teacher, 4-6, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: EN016G
  • Ämne huvudområde: Engelska
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2024-02-19
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursen syftar till att vidareutveckla den studerandes förmåga att använda engelska muntligt och skriftligt samt inhämta kunskaper om och utföra kritiska analyser av de engelskspråkiga ländernas kultur. Den studerande ska också utveckla ett kritiskt förhållningssätt till kulturella represenationer genom utförandet av ett fältstudium. Studenten ska även förvärva grundläggande ämnesdidaktisk kunskap och lära sig att betygsätta och utvärdera andras arbete.

Lärandemål

Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:
- förstå och producera ändamålsenlig talad och skriven engelska på olika stilnivåer
- samarbeta med andra studenter för att utveckla, förbättra och kritiskt förhålla sig
till egen och andra studenters muntliga och skriftliga språkfärdighet i engelska
- visa kunskap om och förståelse av engelsk grammatik som ett språksystem
samt använda denna kunskap för att utveckla sitt eget engelska språkbruk
både muntligt och skriftligt
- söka, finna och välja information och använda språkverktyg
- förstå och diskutera inhämtad kunskap om olika engelskspråkiga kulturer,
samt använda denna kunskap för att utföra ett fältstudium med relevans för
yrkesrollen
- självständigt genomföra ett språkligt eller kulturvetenskapligt skriftligt
ämnesdidaktiskt projekt som kännetecknas av kritiskt tänkande
- bidra konstruktivt till studierna, individuellt och i grupp, samt planera sin
studietid på kort och lång sikt
- visa förmåga att genomgående inom utbildningen använda informations-
och kommunikationsteknik
- visa en utvecklad förmåga att analysera sin egen inlärning och språkliga
förmåga samt därigenom öka sin lyhördhet för andras engelsklärande
- applicera och pröva vunna insikter och fördjupade kunskaper i
undervisningssituationen
- redogöra för ett didaktiskt perspektiv på ämnet engelska
- tillämpa ämnesdidaktiska resonemang och metoder för bedömning och
betygsättning med utgångspunkt i skolans styrdokument
- demonstrera fördjupade ämnesdidaktiska färdigheter och undervisning i
engelska, det vill säga förmågan att planera, leda, genomföra och utvärdera
undervisning i engelska
- ha insikten och förmågan att leda i sin ämnesundervisning och yrkesutövning
i övrigt

Innehåll

Kursen omfattar tre delmoment:
1. Språkfärdighet, 5 hp (Language Proficiency, 5 credits)
2. Kulturstudier, 5 hp (Cultural Studies, 5 credits)
3. Projekt, 5 hp (Project, 5 credits)

Behörighet

Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar, gruppdiskussioner, gruppövningar, oppositionsseminarium.

Examination

M100: Språkfärdighet, 5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

M200: Kulturstudier, 5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

M300: Projekt, 5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

1. Språkfärdighet, 5 hp (Language Proficiency, 5 credits)

Momentet examineras genom deltagande i gruppdiskussioner, deltagande i kamratgranskning, muntliga och skriftliga inlämningsuppgifter, samt deltagande i muntliga debatter.



2. Kulturstudier, 5 hp (Cultural Studies, 5 credits)

Momentet examineras genom deltagande i självutvärdering och kamratgranskning, skriftliga inlämningsuppgifter, presentation av inhämtade kunskaper relaterade till kurslitteratur, samt deltagande i gruppdiskussioner.



3. Projekt, 5 hp (Project, 5 credits)

Momentet examineras genom deltagande i självutvärdering och kamratgranskning, deltagande i uppsatsseminarium, samt författande av ett projekt.





Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen ska grundas på samma kurslitteratur. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.



Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.



Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Aktuellt material tillhandahålls av avdelningen
Moment 2
  • Författare/red: Council of Europe
  • Titel: Autobiography of Intercultural Encounters. Context, concepts and theories.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: 2009
  • Webbadress: http://epubs.surrey.ac.uk/712099/
  • Författare/red: Lundahl Bo
  • Titel: Texts, Topics and Tasks: Teaching English in Years 4-6
  • Upplaga: 2014, eller senasta upplaga
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 268

Referenslitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23