Grafisk design GR (A), User experience, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Grafisk design GR (A), User experience, 7,5 hp
Graphic Design BA (A), User Experience, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: GD066G
  • Ämne huvudområde: Grafisk design
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Design 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Naturvetenskap, design och hållbar utveckling
  • Fastställd: 2019-09-06
  • Senast ändrad: 2023-11-15
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-01

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska få kunskap om den digitala användarupplevelsens och designmetodikens betydelse för digital kommunikation och funktion.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara vad UX-design är
- redogöra för och tillämpa grundläggande principer för människa-datorinteraktion och användargränssnitt
- redogöra för grunderna om tillgänglighet och användbarhet i digitala gränssnitt
- reflektera, diskutera och demonstrera designprocess och designlösning
- redogöra och visa förståelse för grundläggande användartester i designprocessen

Innehåll

Webbplatsens/appens visuella kommunikation
Skissteknik inriktat mot digitala användargränssnitt och upplevelse
Användartest och målgruppsanalys
Designmetodik och genomförande av ett designprojekt
Tillgänglighet, användbarhet, människa-datorinteraktion
Dokumentation och presentation av ett designprojekt

Behörighet

Grafisk design GR (A), Visuell identitet 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, praktiska övningsuppgifter och genomgångar.
Studiebesök på andra orter än Sundsvall kan förekomma.
Kursen kan komma ges på engelska.

Examination

D102: Designprojekt, 5,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

W102: Workshop, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Om inget annat anges ska allt skriftligt inlämnat material använda källhantering enligt APA-stilen.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Everett N. McKay
  • Titel: UI is communication. How to Design Intuitive, User Centered Interfaces by Focusing on Effective Communication
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Morgan Kaufmann Publishers
  • Författare/red: Krug, Steve
  • Titel: Rocket Surgery Made Easy, The Do-It-Yourself Guide to Finding and Fixing Usability Problems
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: New Riders Publishing

Referenslitteratur

  • Författare/red: Nodder, Chris
  • Titel: Evil by Design. Interaction design to lead us into temptation
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Wiley

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23