Genusvetenskap GR (C), Kandidatkurs i genusvetenskap, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Genusvetenskap GR (C), Kandidatkurs i genusvetenskap, 30 hp
Gender Studies BA (C), Bachelor's Course in Gender Studies, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: GE018G
  • Ämne huvudområde: Genusvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G2E - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav samt innehåller examensarbete för kandidatexamen.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2019-11-27
  • Senast ändrad: 2020-05-13
  • Giltig fr.o.m: 2020-08-17

Syfte

Syftet med kursen är att fördjupa kunskapen om aktuell genusvetenskaplig teori, metodologi och analys, samt att utveckla förmågan till självständig analys av samhälleliga och sociala företeelser med utgångspunkt i genusvetenskapliga teorier.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:

för moment 1:
- visa fördjupad kunskap om feministisk debatt av relevans för ämnet
genusvetenskap
- kritiskt granska och diskutera samtida genusvetenskapliga teorier

för moment 2:
- visa fördjupad kunskap om innebörden av genusvetenskaplig metodologi
- utföra genusvetenskaplig analys
- kritiskt reflektera kring genusvetenskaplig metod och metodologi

för moment 3:
- identifiera och avgränsa ett genusvetenskapligt forskningsproblem, motivera
dess relevans och formulera frågeställningar
- utifrån metodologiskt välgrundade motiv identifiera, samla in och bearbeta
forskningsmaterial
- diskutera, motivera och försvara de teori- och metodval som gjorts i uppsatsen,
samt arbetets relevans och dess slutsatser
- granska, bedöma och ge konstruktiv kritik av ett vetenskapligt arbete.

Innehåll

Kursen består av tre delkurser som ger breddade och fördjupade kunskaper inom ämnet genusvetenskap med fokus på självständig tillämpning och kritiska förhållningssätt. Särskilt vikt läggs vid träning i ett vetenskapligt förhållningssätt och kritiska analyser.

Moment 1: Feministiska debatter, 7,5 hp (Feminist debates, 7,5 credits) orienterar studenterna i brytningspunkter inom aktuell och historisk genusvetenskaplig teori och debatt.

Moment 2: Vetenskapliga metoder, 7,5 hp (Scientific methods, 7,5 credits) ger fördjupad kunskap om kvalitativ metod, genusvetenskaplig metodologi och vetenskapsteori med fokus på självständig tillämpning och kreativt skrivande

Moment 3: Kandidatuppsats, 15 hp, (Bachelor thesis, 15 credits) innefattar självständigt arbete på kandidatnivå
Under detta moment genomförs en egen genusvetenskaplig studie.

Behörighet

Minst 30 hp från Genusvetenskap GR (A), Feministiska studier GR (A) eller Sociologi GR (A), Sociologi och genus samt Genusvetenskap GR (B) 30 hp alternativt Feministiska studier GR (B).

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kombinerar web-baserat lärande med 2 fysiska träffar per termin på campus i Östersund eller Sundsvall. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, kamratgranskning och självständigt arbete.

Examination

1000: Feministiska debatter, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2000: Vetenskapliga metoder, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

3000: Kandidatuppsats, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Moment 1: 7,5 hp, individuella skriftliga uppgifter
Moment 2: 7,5 hp, individuella skriftliga uppgifter
Examination sker löpande under kursens gång genom individuella skriftliga uppgifter.

Moment 3: 15 hp, Ett självständigt arbete som försvaras under uppsatsseminarium via digital teknik, opposition på annans uppsatsarbete samt aktivt deltagande på övriga kurskamraters uppsatsseminarier.

Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare: Butler, Judith
  • Artikeltitel: Merely cultural?
  • Tidskrift: 1998/1/227
  • År/Volym/nr/sidor: New Left Review
  • Författare/red: Farris, Sarah
  • Titel: In the name of women's rights: the rise of femonationalism
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Duke University Press
  • Kommentar: 272 s
  • Författare: Fraser, Nancy
  • Artikeltitel: From redistribution to recognition? Dilemmas of justice in a 'post-socialist' age
  • Tidskrift: 1995/1/212
  • År/Volym/nr/sidor: New Left Review
  • Författare: Fraser, Nancy
  • Artikeltitel: Heterosexism, misrecognition and capitalism: A response to Judith Butler
  • Tidskrift: 1998/1/228
  • År/Volym/nr/sidor: New Left Review
  • Författare: Puar, Jasbir
  • Artikeltitel: Rethinking homonationalism
  • Tidskrift: 2013/45/2/336-339
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal of Middle East Studies
  • Författare: Suchland, Jennifer
  • Artikeltitel: Is postsocialism transnational?
  • Tidskrift: 2011/36/4/836-862
  • År/Volym/nr/sidor: Signs
Moment 2
  • Författare/red: Cresswell, John & Poth, Cheryl
  • Titel: Qualitative Inquiry and Research Design - Choosing Among Five Approaches
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Sage
  • Kommentar: 488 s
  • Författare/red: Nash, Jennifer
  • Titel: Black feminism reimagined after intersectionality
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Duke University Press
  • Kommentar: 254 s
  • Författare/red: Richardson, Laurel
  • Titel: Writing strategies: researching diverse audiences
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Sage
  • Kommentar: 72 s
  • Författare/red: Tuhiwai Smith, Linda
  • Titel: Decolonizing methodologies: research and indigenous peoples
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Zed Books Ltd
  • Kommentar: 256 s
Moment 3
  • Kommentar: Litteratur väljs i samråd med lärare med utgångspunkt i uppsatsämne
  • Författare/red: Lee, Mara
  • Titel: När andra skriver: skrivande som motstånd, ansvar och tid
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Glänta produktion
  • Kommentar: 288 s
  • Författare/red: Lykke, Nina
  • Titel: Genusforskning: en guide till feministisk teori, metodologi och skrift
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 256 s

Artiklar kan komma att läggas till och/eller bytas ut enligt lärares instruktion.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23