Historia GR (A), Historia och Religionsvetenskap för grundlärare, förskoleklass och åk 1-3, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Historia GR (A), Historia och Religionsvetenskap för grundlärare, förskoleklass och åk 1-3, 7,5 hp
History BA (A), History and Religious Studies for Primary School Teacher, Pre-school Class and Year 1-3, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: HI070G
  • Ämne huvudområde: Historia
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2020-12-04
  • Giltig fr.o.m: 2021-01-10

Syfte

Kursdeltagaren ska efter genomgången kurs ha förvärvat ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter som krävs för att ge behörighet för att undervisa i åk 1-3.

Lärandemål

Kursdeltagaren ska efter genomgången kurs:

Moment 1:
-Kunna redovisa en översiktlig kunskap om olika religionsutövningar, deras högtider, symboler och berättelser.
-Visa förmåga att tillämpa, utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv, för skolsituationen relevanta kunskaper om olika former av religionsutövning.
-Uppvisa färdigheter i att tillämpa ett religionsdidaktiskt perspektiv och metoder för planering, genomförande och bedömning med utgångspunkt från skolans styrdokument.

Moment 2:
-Kunna redovisa kunskaper om tidslinjer, periodiseringar och begrepp, såsom dåtid, nutid, framtid, stenålder, bronsålder och järnålder.
-Kunna redovisa kunskaper om närmiljöns historia, dess vetenskapliga relevans och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål i närmiljön kan berätta om barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor.
-Visa förmåga att tillämpa, utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv, för skolsituationen relevanta kunskaper om närmiljöns historia.
-Visa förmåga att använda, utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv, för skolsituationen relevanta kunskaper om olika tidsuppfattningar och periodiseringar.
-Uppvisa färdigheter i att tillämpa historiedidaktiskt perspektiv och metoder för planering, genomförande och bedömning med utgångspunkt från skolans styrdokument.
- Visa kännedom om hur praktiska och estetiska läroprocesser kan användas i undervisningen.
- Visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i planering av pedagogisk verksamhet.

Innehåll

Kursen är indelad i följande två moment:

Moment 1: Närområdets religionsutövning, ämnesdidaktik och ämnesteori i religion, 3,75
(Local, practiced religion. Theory and didactics in the study of religion, 3,75 credits)
Momentet inriktar sig på religionens roll i samhället, utifrån ett ämnesteoretiskt och ämnesdidaktiskt perspektiv. Under momentet behandlas utifrån läroplanen relevanta kunskaper om olika former av religionsutövning. Därutöver analyseras bilden av religionen i läromedel, med betoning på grupper inom de abrahamitiska religionerna och sekulära grupper i dagens Sverige. Därtill övas studenten, utifrån skolans styrdokument, i planering, genomförande och bedömning. Examination sker i seminarier och PM-skrivande.

Moment 2: Närområdets historia, ämnesdidaktik och ämnesteori i historia, 3,75 hp
(Local, practiced history. Theory and didactics in the study of history, 3,75 credits)
I momentet analyseras innebörden och den vetenskapliga relevansen av att studera närområdets historia, med beaktande av elevernas egna erfarenheter. Olika tidsuppfattningar och periodiseringar analyseras, såsom dåtid, nutid och framtid, stenålder, bronsålder och järnålder. I momentet övas studenten att använda, utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv, för skolsituationen relevanta kunskaper om närmiljöns historia och olika tidsuppfattningar. Därtill övas studenten, utifrån skolans styrdokument, i planering, genomförande och bedömning. Examination sker i seminarier och PM-skrivande.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen genomförs i samarbete mellan ämnena historia och religionsvetenskap. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och övningar.

Examination

2101: Närområdets religionsutövning, ämnesdidaktik och ämnesteori i religion, 3,8 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2102: Närområdets historia, ämnesdidaktik och ämnesteori i historia, 3,7 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps-, insikts och förståelsemål prövas skriftligt och muntligt. Färdighetsmålen prövas genom att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dess provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (högskoleförordningen). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.

Att delta i prov i betygshöjande syfte, s k plussning, är inte tillåtet vid Mittuniversitetet.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i samma examen som HI041G, Historia GR (A), Historia och Religionsvetenskap för grundlärare, förskoleklass och åk 1-3, 7,5 hp

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Löfstedt, Malin (red.)
  • Titel: Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan
  • Upplaga: 2011 eller senare
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: urval 170 s
  • Författare/red: Svanberg, Ingvar & David Westerlund (red.)
  • Titel: Religion i Sverige
  • Upplaga: 2008 eller senare
  • Förlag: Dialogos
  • Kommentar: Urval ca 150 sidor
  • Författare/red: Svensson, Jonas & Arvidsson, Stefan (red.)
  • Titel: Människor och makter 2.0: en introduktion till religionsvetenskap
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Högskolan i Halmstad
  • Webbadress: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hh:diva-13993
  • Kommentar: Fritt tillgänglig via Internet
  • Författare/red: van der Molen, Janny
  • Titel: Om änglar, gudar och hjältar: berättelser ur de stora världsreligionerna
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Borlänge: Björnen
  • Kommentar: Urval om ca. 150 sidor.
Moment 2
  • Författare/red: Hermansson Adler, Magnus
  • Titel: Historieundervisningens byggstenar: grundläggande pedagogik
  • Upplaga: 2014 eller senare
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Lindström, Dag
  • Titel: Forntid i Sverige: en introduktion
  • Upplaga: 2004 eller senare
  • Förlag: Natur Kultur Akademisk

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23