Industriell organisation och ekonomi GR (A), Marknadsföring, 6 hp
Innehåll på sidan
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Industriell organisation och ekonomi GR (A), Marknadsföring, 6 hp
Industrial Engineering and Management BA (A), Marketing, 6 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: IG004G
- Ämne huvudområde: Industriell organisation och ekonomi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 6
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
- Fastställd: 2011-11-16
- Senast ändrad: 2023-11-02
- Giltig fr.o.m: 2023-07-01
Syfte
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper i marknadsföringsteori samt förståelse för dess tillämpning.
Lärandemål
Den studerande ska efter genomgången kurs kunna:
- Redogöra för grunderna inom marknadsföringens delområden och funktioner
- förklara och använda förekommande marknadsföringsbegrepp
- analysera enklare marknadsföringsproblem
- jämföra och förstå skillnader mellan marknadsföring på olika slags marknader
- koppla ihop marknadsföringsteori med praktiska marknadsföringsproblem som företag normalt ställs inför
- skriva och seminariebehandla ett enklare akademiskt arbete
Innehåll
Kursen avser marknadsföringsteori inriktad på både strategisk nivå och taktisk nivå.
Kursinnehållet behandlar varor och tjänster med avseende på marknadsföring mot konsumenten och företag. I kursen ingår information av bibliotekspersonal om artikelsökning och databaser.
Behörighet
.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.
Examination
S107: Seminarium utifrån inlämnade PM, 2 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
T107: Tentamen, 4 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Betygskriterier finns på www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Denna kurs kan inte ingå i samma examen som kurs med kod FÖ032G eller FÖAA29.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Kotler, P. et al.
- Titel: ”Principle of Marketing”, Scandinavian Edition
- Upplaga: senaste upplagan.
- Förlag: Pearson
Artiklar och PM kan tillkomma.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket