Litteraturvetenskap GR (A), Barnlitteratur för grundlärare åk 4-6, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Litteraturvetenskap GR (A), Barnlitteratur för grundlärare åk 4-6, 7,5 hp
Comparative Literature BA (A), Children's Literature for Primary School Teacher, School Years 4-6, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: LI057G
  • Ämne huvudområde: Litteraturvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2020-02-10
  • Senast ändrad: 2022-05-09
  • Giltig fr.o.m: 2023-01-10

Syfte

Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att med barnlitteratur och berättande som utgångspunkt arbeta didaktiskt med litteraturverksamhet i åk 4–6.

Lärandemål

Kunskap och förståelse:
- Visa sådana ämneskunskaper, inklusive insikt i aktuellt forskningsläge, om barnlitteraturens bakgrund, framväxt, egenskaper och funktion, som krävs för arbete i åk 4-6
- Visa sådana kunskaper i ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för aktivt skönlitteraturarbete i åk 4–6
- Visa förståelse för skönlitteraturens betydelse för barns estetiska, språkliga, kognitiva och emotionella utveckling och lärande i åk 4-6
- Visa kännedom om estetiska lärprocesser som kreativt skrivande, bild och drama kopplat till skönlitteraturbearbetning i åk 4-6
- Kunna tolka forskningsresultat, såväl kvantitativa som kvalitativa, med relevans för litteraturarbete i åk 4-6

Färdighet och förmåga:
- Analysera och tolka skönlitteratur för barn i åk 4-6 med användande av grundläggande litterära analysredskap samt ur genus- och mångfaldsperspektiv
- Självständigt planera, genomföra och utvärdera skönlitteraturverksamhet i åk 4-6 med utgångspunkt i litteraturdidaktisk forskning relevant för årskurs 4-6
- Planera skönlitteraturverksamhet i åk 4-6 i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling, med hänsyn tagen till språk-, funktions- och kognitionsvariationer
- Beskriva och diskutera läsförståelsestrategier för att urskilja och tolka skönlitterära texters budskap och sammanhang
- Visa förmåga till ämnesdidaktisk reflektion om den egna litteraturverksamheten i åk 4-6
- Tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet och generella normer för akademiskt skrivande

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Visa förståelse för värderings- och likabehandlingsperspektiv i relation till barnlitteratur och litteraturarbete i åk 4-6
- Visa förmåga att i den pedagogiska planeringen för åk 4-6 göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga och etiska aspekter och i ett intersektionellt jämställdhetsperspektiv

Innehåll

- Barnlitteraturens bakgrund, framväxt, egenskaper och funktion
- Barnlitteraturens narratologi och genrer, grundläggande barnlitterära analysverktyg och analys av innehåll och form
- Barnlitteratur i ett intersektionellt perspektiv inklusive flerspråkighet samt funktions- och kognitionsvariationer
- Litteraturdidaktiska perspektiv
- Tematisk skönlitteraturverksamhet i åk 4–6
- Metoder för aktivt skönlitteraturarbete, inklusive estetiska lärprocesser samt boksamtal och diktverkstad, i åk 4–6
- Att skapa god miljö för litteraturverksamhet

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker på campus och online i form av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och en fältuppgift.

Examination

2001: Barnlitteratur för grundlärare 4-6, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Examination sker genom muntliga redovisningar och en skriftlig inlämning vid kursens slut.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i samma examen som LI029G, Litteraturvetenskap GR (A), Barnlitteratur för grundlärare åk 4-6, 7,5 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Chambers, Aidan
  • Titel: Böcker inom och omkring oss
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Gilla böcker
  • Författare: Eriksson Barajas, Katarina, Johansson, Maritha & Martinsson, Bengt-Göran
  • Artikeltitel: Litteratursamtal
  • Tidskrift: 2016
  • År/Volym/nr/sidor: Skolverket
  • Webbadress: http://larportalen.skolverket.se/
  • Författare/red: Heard, Georgia
  • Titel: Allt gott på jorden och i solen. Om dikt och diktskrivning
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Daidalos
  • Författare/red: Höglund, Anna
  • Titel: Om detta talar man endast med kaniner
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Lilla Piratförlaget
  • Författare/red: J K Rowling
  • Titel: Harry Potter och de vises sten
  • Upplaga: Valfri upplaga
  • Författare/red: Jonsson, Mats
  • Titel: Blod i gruset
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Alfabeta
  • Författare/red: Kåreland, Lena, (red.)
  • Titel: Modig och stark - eller ligga lågt: skönlitteratur och genus i skola och förskola
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Natur och kultur
  • Kommentar: Sid 155-282.
  • Författare/red: Lindgren, Astrid
  • Titel: Bröderna Lejonhjärta
  • Upplaga: Valfri upplaga
  • Förlag: Rabén & Sjögren
  • Författare/red: Melin, Mårten
  • Titel: Som trolleri
  • Kommentar: Finns som e-bok
  • Författare/red: Nikolajeva, Maria
  • Titel: Barnbokens byggklossar
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Paver, Michelle
  • Titel: Vargbröder
  • Upplaga: Valfri del
  • Förlag: Semic
  • Författare/red: Sigunsdotter, Kristina
  • Titel: Humlan Hansson hemligheter
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare: Skolverket
  • Artikeltitel: PIRLS 2016: läsförmågan hos svenska elever i årskurs 4 i ett internationellt perspektiv
  • Tidskrift: 2017
  • År/Volym/nr/sidor: Skolverket
  • Kommentar: Tillgänglig online
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: PISA 2018: 15-åringars kunskaper i läsförståelse, matematik och naturvetenskap
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Skolverket
  • Kommentar: Tillgänglig online
  • Författare/red: Stensson, Birgitta
  • Titel: Mellan raderna. Strategier för en tolkande läsundervisning
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Daidalos
  • Författare/red: Två noveller
  • Upplaga: pdf i Moodle
  • Författare/red: Zak, Monica
  • Titel: Alex Dogboy
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Opal

Referenslitteratur

  • Författare/red: Kuick, Katarina och Karlsson, Ylva
  • Titel: Skriv om och om igen!
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: X publishing

Litteratur kan tillkomma enligt lärarens anvisningar

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23