Litteraturvetenskap GR (A), Barnlitteratur för grundlärare åk 4-6, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Litteraturvetenskap GR (A), Barnlitteratur för grundlärare åk 4-6, 7,5 hp
Comparative Literature BA (A), Children's Literature for Primary School Teacher, School Years 4-6, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: LI057G
  • Ämne huvudområde: Litteraturvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2020-02-10
  • Giltig fr.o.m: 2020-08-15

Syfte

Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att med barnlitteratur och berättande som utgångspunkt arbeta didaktiskt med litteraturverksamhet i åk 4–6.

Lärandemål

Kunskap och förståelse:
- Visa sådana ämneskunskaper, inklusive insikt i aktuellt forskningsläge, om barnlitteraturens bakgrund, framväxt, egenskaper och funktion, som krävs för yrkesutövningen
- Visa sådana kunskaper i ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för aktivt barnlitteraturarbete i åk 4–6
- Visa förståelse för barnlitteraturens betydelse för barns estetiska, språkliga, kognitiva och emotionella utveckling och lärande
- Visa kunskap om estetiska lärprocesser kopplade till barnlitteratur

Färdighet och förmåga:
- Visa förmåga att, med utgångspunkt i litteraturdidaktisk forskning, självständigt planera och utvärdera barnlitteraturverksamhet i förskolan i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling
- Visa förmåga till ämnesdidaktisk reflektion om den egna litteraturverksamheten
- Visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund samt ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i barnlitteraturarbetet
- Visa förmåga att tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet och generella normer för akademiskt skrivande

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Visa förståelse för värderings- och likabehandlingsperspektiv i relation till barnlitteratur och litteraturarbete i skolan
- Visa förmåga att i den pedagogiska planeringen göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga och etiska aspekter och i ett intersektionellt jämställdhetsperspektiv

Innehåll

- Barnlitteraturens bakgrund, framväxt, egenskaper och funktion
- Barnlitteraturens narratologi och genrer, grundläggande barnlitterära analysverktyg och analys av innehåll och form
- Barnlitteratur i ett intersektionellt perspektiv inklusive flerspråkighet och funktionsvariationer
- Litteraturdidaktiska perspektiv
- Tematisk barnlitteraturverksamhet i förskolan
- Metoder för aktivt barnlitteraturarbete, inklusive estetiska läsprocesser samt boksamtal och diktverkstad i förskolan
- Att skapa god miljö för litteraturverksamhet
- Inslag av eget kreativt skrivande

Behörighet

Grundläggande behörighet samt OB 6b: En B, Ma B, Nk A och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, skrivövningar och fältstudier.

Examination

2001: Barnlitteratur för grundlärare 4-6, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Examination sker genom aktivt deltagande i undervisningen med skriftliga och muntliga redovisningar under kursens gång, samt en avslutande tentamen.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Att delta i prov i betygshöjande syfte, s k plussning, är inte tillåtet vid Mittuniversitetet.

Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i samma examen som LI029G, Litteraturvetenskap GR (A), Barnlitteratur för grundlärare åk 4-6, 7,5 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Chambers, Aidan
  • Titel: Böcker inom och omkring oss
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Gilla böcker
  • Kommentar: 100 sidor läses enligt lärarens anvisningar.
  • Författare/red: Fittinghoff, Laura
  • Titel: Barnen från Frostmofjället
  • Upplaga: 1910, flera senare utgåvor
  • Förlag: Se även projekt Runeberg
  • Författare/red: Heard, Georgia
  • Titel: Allt gott på jorden och i solen. Om dikt och diktskrivning
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Daidalos
  • Författare/red: Kåreland, Lena
  • Titel: Barnboken i samhället
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 100 sidor läses enligt lärarens anvisningar.
  • Författare/red: Kåreland, Lena, red, Modig och stark - eller ligga lågt: skönlitteratur och genus i skola och förskola
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Natur och kultur
  • Kommentar: Sid 155-282.
  • Författare/red: Lidbeck, Petter
  • Titel: Världens elakaste fröken
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Tiden
  • Författare/red: Lindgren, Astrid
  • Titel: Bröderna Lejonhjärta
  • Upplaga: flera senare upplagor
  • Förlag: Rabén & Sjögren
  • Författare/red: Nikolajeva, Maria
  • Titel: Barnbokens byggklossar
  • Upplaga: 2004, andra reviderade och utökade upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 150 sidor läses enligt lärarens anvisningar.
  • Författare/red: Ohlsson, Ingrid
  • Titel: Långt ifrån cool
  • Upplaga: valfri
  • Författare/red: Paver, Michelle
  • Titel: Vargbröder
  • Upplaga: Valfri del
  • Förlag: Semic
  • Författare/red: Stensson, Birgitta
  • Titel: Mellan raderna. Strategier för en tolkande läsundervisning
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Daidalos
  • Författare/red: Tre sagor
  • Upplaga: pdf i Moodle
  • Författare/red: Två noveller
  • Upplaga: pdf i Moodle
  • Författare/red: Valfri lyriksamling för barn
  • Författare/red: Valfri mellanåldersbok utgiven 2012 eller senare.
  • Författare/red: Valfria mellanåldersböcker från följande genrer: hästbok, idrottsbok, barndeckare
  • Författare/red: Wolf, Lars
  • Titel: Till dig en blå tussilago
  • Upplaga: andra utökade upplagan, 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 185 sidor
  • Författare/red: Zak, Monica
  • Titel: Alex Dogboy
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Opal

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23