Litteraturvetenskap GR (A), Barnlitteratur för grundlärare, förskoleklass och åk 1-3, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Litteraturvetenskap GR (A), Barnlitteratur för grundlärare, förskoleklass och åk 1-3, 7,5 hp
Comparative Literature BA (A), Children's Literature, Primary School Teacher, Pre-school Class and School Years 1-3, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: LI058G
  • Ämne huvudområde: Litteraturvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2020-02-10
  • Giltig fr.o.m: 2020-08-15

Syfte

Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att med barnlitteratur och berättande som utgångspunkt arbeta didaktiskt med litteraturverksamhet i förskoleklass och åk 1–3.

Lärandemål

Kunskap och förståelse:
- Visa sådana ämneskunskaper, inklusive insikt i aktuellt forskningsläge, om barnlitteraturens bakgrund, framväxt, egenskaper och funktion, som krävs för yrkesutövningen
- Visa sådana kunskaper i ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för aktivt barnlitteraturarbete i F–3
- Visa förståelse för barnlitteraturens betydelse för barns estetiska, språkliga, kognitiva och emotionella utveckling och lärande
- Visa kunskap om estetiska lärprocesser kopplade till barnlitteratur

Färdighet och förmåga:
- Visa förmåga att, med utgångspunkt i litteraturdidaktisk forskning, självständigt planera och utvärdera barnlitteraturverksamhet i förskolan i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling
- Visa förmåga till ämnesdidaktisk reflektion om den egna litteraturverksamheten
- Visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund samt ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i barnlitteraturarbetet
- Visa förmåga att tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet och generella normer för akademiskt skrivande

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Visa förståelse för värderings- och likabehandlingsperspektiv i relation till barnlitteratur och litteraturarbete i skolan
- Visa förmåga att i den pedagogiska planeringen göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga och etiska aspekter och i ett intersektionellt jämställdhetsperspektiv

Innehåll

- Barnlitteraturens bakgrund, framväxt, egenskaper och funktion
- Barnlitteraturens narratologi och genrer, grundläggande barnlitterära analysverktyg och analys av innehåll och form
- Bilderbokens estetik och möjligheter
- Barnlitteratur i ett intersektionellt perspektiv inklusive flerspråkighet och funktionsvariationer
- Litteraturdidaktiska perspektiv
- Tematisk barnlitteraturverksamhet i förskolan
- Metoder för aktivt barnlitteraturarbete, inklusive estetiska läsprocesser samt boksamtal och diktverkstad i
förskolan
- Att skapa god miljö för litteraturverksamhet
Inslag av eget kreativt skrivande

Behörighet

Grundläggande behörighet samt OB 6b: En B, Ma B, Nk A och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, skrivövningar och fältstudier

Examination

1000: Litteraturvetenskap GR (A), Barnlitt för gr-lär fsk-kl-åk 3, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Examination sker genom aktivt deltagande i undervisningen med skriftliga och muntliga redovisningar under kursens gång, samt en avslutande tentamen.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dess provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (högskoleförordningen). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.
Att delta i prov i betygshöjande syfte, s k plussning, är inte tillåtet vid Mittuniversitetet.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i samma examen som LI030G, Litteraturvetenskap GR (A), Barnlitteratur för grundlärare, föreskoleklass och åk 1-3, 7,5 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Asare, Meshack
  • Titel: Fredens trummor
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Bokförlaget Tranan
  • Författare/red: Bilderböcker tillkommer enligt lärarens anvisningar.
  • Författare/red: Chambers, Aidan
  • Titel: Böcker inom och omkring oss
  • Upplaga: 2014 eller tidigare
  • Förlag: Gilla böcker
  • Författare/red: Karlsson, Ellen
  • Titel: Snöret, fågeln och jag
  • Förlag: Hippo
  • Författare/red: Kierkegaard, Ole Lund
  • Titel: Gummi-Tarzan
  • Förlag: Tiden
  • Författare/red: Kåreland, Lena
  • Titel: Barnboken i samhället
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Lind, Åsa
  • Titel: Sandvargen
  • Upplaga: Valfri del
  • Förlag: Rabén & Sjögren
  • Författare/red: Linde, Gunnel
  • Titel: Den vita stenen
  • Förlag: Bonnier
  • Författare/red: Lindgren, Astrid
  • Titel: Emil i Lönneberga
  • Förlag: Rabén & Sjögren
  • Författare/red: Modig och stark - eller ligga lågt: skönlitteratur och genus i skola och förskola, Kåreland, Lena (red)
  • Förlag: Natur och kultur
  • Författare/red: Nikolajeva, Maria
  • Titel: Barnbokens byggklossar
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Pramling, Niklas och Ingrid Pramling Samuelsson
  • Titel: Glittrig diamant dansar. Små barn och språkdidaktik
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Norstedts
  • Författare/red: Stensson, Britta
  • Titel: Strategier för tolkande läsundervisning
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Daidalos
  • Författare/red: Tidholm, Anna-Clara
  • Titel: Min brorsa heter Noa
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Alfabeta
  • Författare/red: Två noveller
  • Förlag: pdf i Moodle
  • Författare/red: Två sagor tillkommer enligt lärares anvisningar
  • Författare/red: Valfri barnbok utgiven 2016 eller senare
  • Författare/red: Valfri lyriksamling för barn
  • Författare/red: Vetenskapliga texter tillgängliga i Moodle

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23