Naturvetenskap GR (A), Naturvetenskap och teknik för grundlärare åk 4-6, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Naturvetenskap GR (A), Naturvetenskap och teknik för grundlärare åk 4-6, 30 hp
Natural Science BA (A), Natural Science and Technology for Primary School Teachers, 4-6, 30 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: NV003G
  • Ämne huvudområde: Naturvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Naturvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Matematik och ämnesdidaktik
  • Fastställd: 2014-06-03
  • Senast ändrad: 2019-09-30
  • Giltig fr.o.m: 2020-01-01

Syfte

Den studerande skall förvärva:
- grundläggande kunskaper och förståelse i naturvetenskap och teknik
- fördjupade kunskaper om relevanta delar i styrdokumenten och rollen som lärare i naturvetenskap och teknik.
- förmåga och tilltro att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning inklusive praktiska övningar inom naturvetenskap och teknik i grundskolans årskurs fyra till sex.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa tillräckliga ämneskunskaper i teknik och naturvetenskap för att vara förtrogen med undervisningen i dessa ämnen i årskurs fyra till sex i grundskolan
- stödja sin pedagogiska argumentation på relevanta kunskaper om barns begreppsbildning i naturvetenskap och teknik
- planera, organisera, dokumentera och värdera undervisning, inkluderande praktiska övningar, i naturvetenskap och teknik
- förklara grunderna för bedömning samt ge exempel på former för bedömning inom tekniska och naturvetenskapliga ämnen
- kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad

Innehåll

Kursen är indelad i fem tematiska delar.

Naturvetenskap och teknik i skolan (NVT)
- Skolans styrdokument och olika läromedel
- Elevers vardagsföreställningar om naturvetenskapliga fenomen och företeelser
- Betygsättning, bedömningsformer och bedömningskriterier
- Naturvetenskapliga arbetsmetoder
- Projektarbete: planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisningsmoment inom naturvetenskap eller teknik.

Organismer, sinnen, kropp, hälsa och hållbar utveckling (OSK)
- Människans organsystem
- Sinnen, sinnesorgan och deras funktion
- Jämförelser med andra organismers organ och sinnen
- Kost, näringsämnen och energi
- Kropp och hälsa
- Livets utveckling på jorden
- Hållbar utveckling
- Pubertet och sexualitet

Året runt i naturen (ÅRN)
- Fotosyntes och förbränning
- Vår plats i universum, solsystemet, väder och årstidsväxlingar
- Artkunskap och arter i närmiljö samt livscykler.
- Naturvård och naturen som resurs.
- Materians kretslopp, energiflöden och hållbar utveckling


Fysik och kemi i vardag och samhälle (FYKE)
- Materia: rena ämnen, blandningar, lösningar och olika aggregationstillstånd
- Grundämnen och partikelmodell för att beskriva materiens uppbyggnad.
- Material och materialegenskaper
- Vatten och vattnets egenskaper
- Kraft, energi och rörelse
- Termodynamik, temperatur och värme
- Magnetism och elektricitet
- Modern fysik


Teknik och samhälle (TEK)
- Utveckling och konstruktion av tekniska föremål
- Tekniskt språk, tekniska begrepp och ritningar
- Tekniska system i hemmet och samhället
- Säkerhet i hemmet
- Programmering
- Digitala verktyg i pedagogisk verksamhet


I delmomenten ingår:
- Ämnesdidaktik
- Vetenskaplig metod, modeller
- Praktiska övningar samt laborationsteknik, exkursionsteknik och säkerhet.
- Digitala verktyg och hjälpmedel i undervisningen
- Utomhuspedagogik

Behörighet

Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning på kursen sker i form av föreläsningar, seminarier, laborationer och fältstudier. Obligatorisk närvaro vid samtliga gruppövningar, praktiska övningar och muntliga studentredovisningar.

Examination

M601: Gruppuppgift med en skriftlig inlämning och praktisk redovisning i fält. Utomhuspedagogik (NVT 1), 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

M602: Tre uppgifter inom temat NVT: Skriftlig inlämningsuppgift (NVT 2), Fältuppgift (NVT3), Fältuppgift (NVT 4), 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

M603: Gruppuppgift med en skriftlig lärarhandledning, muntlig presentation med praktiskt inslag samt förberedd opposition (NVT5), 3 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M604: Skriftlig inlämningsuppgift och aktivt deltagande i seminarium. Kropp, hälsa, sexualitet och samlevnad (OSK 1), 2 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M605: Muntlig presentation med en egentillverkad poster. Organ och sinnen (OSK 2), 3 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M606: Skriftlig gruppuppgift. Hållbar utveckling (OSK 3), 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

M607: Skriftlig inlämningsuppgift. Fotosyntes och förbränning (ÅRN 1), 2 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M608: Praktisk fältuppgift inklusive fältobservationer med en skriftlig inlämningsuppgift och muntlig presentation. Ekosystem i närmiljön (ÅRN 2), 2 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M609: Fältobservationer och skriftlig inlämningsuppgift. Astronomi (ÅRN 3), 2 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M610: Praktisk, muntlig redovisning i fält. Experiment i fysik (FYKE 1), 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

M611: Praktisk laboration med elevgrupp, skriftlig individuell rapport (inlämningsuppg.) Barnlaborationen förbereds och genomförs i grupp (FYKE 2), 2 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M612: Skriftlig tentamen. Fysik och kemi (FYKE 3), 3 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M613: Skriftligt protokoll från gruppdiskussioner. Läslogg på kurslitteraturen inom teknik (TEK 1), 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

M614: Skriftlig rapport efter studiebesök på science center. Programmering, konstruktioner och styrning med barn (TEK 2), 2 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M615: Muntlig redovisning med digitalt presentationsmaterial. Teknik i samhället (TEK 3), 2 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Gruppuppgift med en skriftlig inlämning och praktisk redovisning i fält, 1 hp. Utomhuspedagogik (NVT 1)
Betyg: Godkänd eller underkänd

Tre uppgifter inom temat NVT, 2 hp.
- Skriftlig inlämningsuppgift i form av blogginlägg. Skolans naturvetenskap och kursplaner. (NVT 2)
- Fältuppgift med skriftlig redovisning och aktivt deltagande i seminarium. Barn och naturvetenskaplig didaktik. (NVT 3)
- Fältuppgift med skriftlig redovisning och aktivt deltagande i seminarium. Analys av NO-undervisning. (NVT 4)
Betyg: Godkänd eller underkänd


Gruppuppgift med en skriftlig lärarhandledning, muntlig presentation av lärarhandledning med praktiskt inslag samt förberedd opposition på annan grupps redovisning, 3 hp. Projektuppgiften (NVT 5).
Betyg: A-F, där A-E är godkända nivåer

Skriftlig inlämningsuppgift och aktivt deltagande i seminarium, 2 hp. Kropp, hälsa, sexualitet och samlevnad (OSK 1).
Betyg: A-F, där A-E är godkända nivåer

Muntlig presentation med en egentillverkad poster, 3 hp. Organ och sinnen (OSK 2)
Betyg: A-F, där A-E är godkända nivåer

Skriftlig gruppuppgift, 1 hp. Hållbar utveckling (OSK 3).
Betyg: Godkänd eller underkänd

Skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp. Fotosyntes och förbränning (ÅRN 1).
Betyg: A-F, där A-E är godkända nivåer

Praktisk fältuppgift inklusive fältobservationer med en skriftlig inlämningsuppgift och muntlig presentation, 2 hp. Ekosystem i närmiljön (ÅRN 2).
Betyg: A-F, där A-E är godkända nivåer

Fältobservationer och skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp. Astronomi (ÅRN 3).
Betyg: A-F, där A-E är godkända nivåer

Praktisk, muntlig redovisning i fält, 1 hp. Experiment i fysik (FYKE 1).
Betyg: Godkänd eller underkänd

Praktisk laboration med en elevgrupp med skriftlig individuell rapport (inlämningsuppgift), 2 hp. Barnlaborationen förbereds och genomförs i grupp (FYKE 2).
Betyg: A-F, där A-E är godkända nivåer

Tentamen, 3 hp. Fysik och kemi (FYKE 3).
Betyg: A-F, där A-E är godkända nivåer

Skriftligt protokoll från gruppdiskussioner, 2 hp. Läslogg på kurslitteraturen inom teknik (TEK 1)
Betyg: Godkänd eller underkänd

Skriftlig rapport efter studiebesök på science center, 2 hp. Programmering, konstruktioner och styrning med barn. (TEK 2)
Betyg: A-F, där A-E är godkända nivåer

Muntlig redovisning med digitalt presentationsmaterial, 2 hp. Teknik i samhället (TEK 3).
Betyg: A-F, där A-E är godkända nivåer


Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om
pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad
examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att erbjudas 3 examinationstillfällen inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt; Rosberg, Maria
  • Titel: Naturvetenskapens bärande idéer
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: ISBN: 9789140682222
  • Författare/red: Björn Andersson
  • Titel: Att utveckla undervisning i naturvetenskap : kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN: 978-91-44-06896-1
  • Författare/red: Brügge, Britta; Glantz, Matz, Sandell, Klas
  • Titel: Friluftslivets pedagogik : en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 978-91-47-12268-4
  • Författare/red: Dahlgren, Lars Owe, Sjölander, Sverre, Strid, Jan Paul, Szczepanski, Anders (red.)
  • Titel: Utomhuspedagogik som kunskapskälla- Närmiljö blir lärmiljö
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN: 9789144045597
  • Författare/red: Grimvall, Göran
  • Titel: Teknikens metoder - Skolans teknikämne i senare skolår
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN: 9789144094786
  • Författare/red: Jönsson, Anders; Ekborg, Margareta; Lidahl, Britt; Löfgren, Lena
  • Titel: Bedömning i NO - Grundskolans tidiga år
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: ISBN: 9789140682185
  • Författare/red: Myrtel Johansson, Maria Sandström
  • Titel: Undervisa i teknik - för lärare F-6
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: ISBN 978-91-40-69166-8
  • Författare/red: Pleijel, Håkan
  • Titel: Ekologi - en introduktion
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: ISBN: 9789140681256
  • Författare/red: Stolpe, Karin
  • Titel: Teknikdidaktisk forskning för lärare. Bidrag från en forskningsmiljö.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik
  • Kommentar: http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1190817/FULLTEXT01.pdf
  • Författare/red: Sund, Per, Sund, Louise.
  • Titel: Hållbar utveckling: ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: ISBN: 9789147122592
  • Författare/red: Östklint, Olle, Johansson, Sverker, Anderberg, Elsie
  • Titel: Fysik för lärare
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN: 9789144076652

Referenslitteratur

  • Författare/red: Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Nilsson, Karin, Sallnäs, Dora
  • Titel: Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken : Metodik för lärare F-6
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: ISBN: 9789140689306
  • Författare/red: Lättman, Robert, Wejdmark, Mats
  • Titel: Att lära in ute året runt - Årskurs F-9
  • Förlag: Outdoor Teaching Förlag
  • Kommentar: ISBN: 9789197910880

3 kompendier i biologi 1 kompendium i kemi Kursplaner för förskolan och grundskolan, kommentarmaterial till kursplaner inom naturvetenskap och teknik samt DiNO-material från Skolverket, http://www.skolverket.se. Rapporten Lärande för hållbar utveckling: https://www.utbyten.se/globalassets/program/den-globala-skolan/pdfer/lhu-i-styrdokumenten-2017_webb.pdf I övrigt kan tillkomma annat egenproducerat material, kopierat material, vetenskapliga artiklar, samt material hämtat från hemsidor.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15