Omvårdnad GR (C), Allmän hälso- och sjukvård IV, verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Omvårdnad GR (C), Allmän hälso- och sjukvård IV, verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp
Nursing Science BA (C), Clinical Training in Healthcare IV, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: OM116G
  • Ämne huvudområde: Omvårdnad
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
  • Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
  • Fastställd: 2024-02-29
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Syftet med kursen är att studenten självständigt ska tillämpa evidensbaserad omvårdnad inom hälso- och sjukvårdsområdet

Lärandemål

Studenten ska efter avslutad kurs utifrån ett evidensbaserat, patientsäkert, etiskt och professionellt förhållningssätt självständigt kunna:

1. diskutera samband mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesprofessionen
2. kritiskt diskutera aktuellt forsknings- och utvecklingsläge inom området med olika professioner i syfte att bidra till utveckling av yrkesprofessionen samt verksamheten
3. kommunicera, bemöta, informera, handleda och undervisa patienter, närstående, medarbetare, elever samt studenter utifrån olika situationer, företeelser och behov
4. tillämpa intervju- och observationsmetodik med fokus på att identifiera och bedöma behov, resurser och risker hos patienter samt planera, prioritera, genomföra och utvärdera evidensbaserade omvårdnadsåtgärder med utgångspunkt från omvårdnadsprocessen
5. identifiera behov av hälsofrämjande åtgärder samt planera, tillämpa och motivera relevant hälsoprevention, promotion och egenvård i mötet med patienter, närstående och medarbetare
6. genom interprofessionell samverkan identifiera vårdbehov hos patienter och närstående, upprätta omvårdnadsplan samt utföra och utvärdera utförda medicinska- och omvårdnadsåtgärder
7. dokumentera omvårdnad och rapportera till berörd personal avseende patienters vårdbehov samt samverka med övriga professioner inom och utom vårdteamet utifrån säker kommunikationsöverföring
8. beräkna, hantera och administrera läkemedel samt beskriva och förklara dess verkningsmekanismer och biverkningar. Föra resonemang kring läkemedelsbehandling utifrån ett kritiskt förhållningssätt
9. utföra och utvärdera medicintekniska åtgärder, delta i och följa upp medicinska ordinerade åtgärder i samverkan med patient, närstående samt andra professioner
10. förklara och tillämpa inhämtade teoretiska kunskaper om organisation och omhändertagande av skadade enligt katastrofmedicinska principer samt kunna beskriva sjukvårdshuvudmannens ansvar
11. tillämpa vårdhygieniska principer samt motivera till följsamhet
12. leda omvårdnadsarbetet genom att planera, organisera, fördela arbetsuppgifter med utgångspunkt från ett holistiskt synsätt
13. tillämpa relevanta författningar
14. analysera och utvärdera sitt handlande utifrån en vetenskaplig medvetenhet och ett professionellt förhållningssätt samt genom självreflektion identifiera behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens

Innehåll

Genomgående kommer innehållet att belysas ut ett genus-, socioekonomiskt och
transkulturellt perspektiv.
- omvårdnadsprocessen
- omvårdnadsdokumentation med individuell vårdplanering
- personcentrerad vård och familjecentrerad vård
- etiskt förhållningssätt
- klinisk bedömningsförmåga vid hälsa och ohälsa
och informationsöverföring
- sjuksköterskans samordnande och arbetsledande roll
- interprofessionellt teamarbete
- undervisning och handledning
- delegering inom hälso- och sjukvård
- medicintekniska metoder och medicinteknisk säkerhet
- kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling
- sjukvårdens beredskap och organisation utifrån katastrofmedicinska principer
- läkemedel och läkemedelshantering
- relevanta riskbedömningsinstrument och kvalitetsregister
- relevanta författningar
- simulering
- ergonomiskt arbetssätt

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkända betyg i:
- Omvårdnad GR (A), Omvårdnadens kunskapsområde, 7,5 hp
- Medicinsk vetenskap GR (A), Anatomi och fysiologi, 7,5 hp
- Omvårdnad GR (A), Hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar, 15 hp
- Medicinsk vetenskap GR (A), Mikrobiologi och farmakologi, 7,5 hp
- Omvårdnad GR (A), Hälsa och ohälsa I, 7,5 hp
- Omvårdnad GR (A), Allmän hälso- och sjukvård I, Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 7,5 hp
- Omvårdnad GR (A), Hälsa och ohälsa II, 7,5 hp
- Medicinsk vetenskap GR (B), Vård vid ohälsa och sjukdom I, 7,5 hp
- Omvårdnad GR (B), Information och undervisning i omvårdnadsarbete, 7,5 hp
- Medicinsk vetenskap GR (B), Vård vid ohälsa och sjukdom II, 7,5 hp
- Omvårdnad GR(B), Ledarskap och organisation av omvårdnadsarbete, 7,5 hp
- Omvårdnad GR (B), Allmän hälso-och sjukvård II (VFU), 15 hp
- Medicinsk vetenskap GR (B), Vård vid ohälsa och sjukdom III, 7,5 hp
- Omvårdnad GR (B), Hälsa och ohälsa III 7,5 hp
- Omvårdnad GR (C), Allmän hälso-och sjukvård III (VFU), 15 hp varav 12 hp verksamhetsförlagd utbildning, tentamen i läkemedelshantering 1 hp samt praktisk tillämpning av läkemedelshantering 0,5 hp ska vara godkänt

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Varierande former som inkluderar verksamhetsförlagd utbildning, individuellt arbete, seminarier samt metod- och simuleringsövningar.

Under den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar en studievecka 40 timmar varav ca. 35 timmar utgörs av kliniska studier enligt särskilt schema. Övrig tid utgörs av litteraturstudier, studieuppgifter, föreläsningar, seminarier samt simuleringsövningar.

Examination

1000: Individuell bedömning av verksamhetsförlagd utbildning, 11,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2000: NKSE Individuellt skriftligt delprov I, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

3000: NKSE Individuellt skriftligt delprov II, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

4000: NKSE Praktiskt prov, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

7000: Sjukvårdens beredskap och organisation i samband med katastrofer - Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Vid frånvaro vid muntlig examination tillkommer skriftlig ersättningsuppgift.

Bedömning och examination av VFU och praktiskt prov sker av läraren i trepartssamtal. Slutbetyg på kurs sätts av examinator.

Verksamhetsförlagd utbildning IV, 15 hp:

Individuell bedömning av verksamhetsförlagd utbildning i form av trepartssamtal utifrån AssCE formulärets bedömningspunkter, 11,5 hp
Betygsskala Godkänd/Underkänd

Nationell klinisk slutexamination (NKSE), 2 hp bestående av:
Individuellt skriftligt delprov I, 0,5hp
Individuellt skriftligt delprov II, 0,5 hp
Praktiskt prov, 1 hp
Betygsskala Godkänd/Underkänd

Sjukvårdens beredskap och organisation i samband med katastrofer examineras genom muntlig och skriftlig inlämningsuppgift 1,5 hp
Betygsskala Godkänd/Underkänd

Generella betygskriterier för målrelaterad tvågradig betygsskala:
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för
kursen.
Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma på Mittuniversitetet.

Student som underkänts två gånger på prov i viss kurs har rätt att begära att annan examinator utses, om det inte finns speciella skäl mot det.

Begränsning av examination

Antalet examinationstillfällen i kursen är begränsat vad gäller den verksamhetsförlagda delen. Om en student inte godkänns vid första tillfället har studenten rätt att genomföra den verksamhetsförlagda delen ytterligare en gång, vilken till sin längd och innehåll ska motsvara ordinarie period tidigast vid nästa kurstillfälle.

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examinera övriga delar tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tvågradig skala

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Disciplinära åtgärder får vidtas mot studenter som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning. Högskoleförordningen, kap 10.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod OM075G eller OM094G.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är förlagd inom olika vårdorganisationer och kan innebära att den förläggs utanför studieorten inom Jämtland, Härjedalen och Västernorrland och kan därmed innebära ökade omkostnader för den enskilde studenten för resor och/eller boende på annan ort under VFU-perioden.

Fördelning av platser vid verksamhetsförlagd utbildning:

- Platsgaranti: Student som följer ordinarie studiegång samt student som beviljats studieuppehåll och på utsatt tid anmält att de återupptar sina studier. Studenten ska uppfylla behörighetskraven senast 2 veckor innan VFU-kurs startar. 
- I mån av plats: Student med alternativ studiegång som uppfyller behörighetskraven innan VFU-kurs startar. Platserna fördelas av ansvarig lärare.

Om en student har registrerat sig och tagit sin plats i anspråk och sedan måste avbryta eller väljer att avbryta, så bedöms prestationen som otillräcklig utifrån lärandemålen (lärandemål är ej uppfyllda) och studenten får ett U efter avslutad kurs.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras.

Ett beslut om att avbryta VFU innebär att studenten underkänns på VFU-momentet i kursen. Efter beslut om avbruten VFU ska en individuell handlingsplan fastställas för studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Lennquist, S.
  • Titel: Katastrofmedicin
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Liber

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23