Omvårdnad AV, Examensarbete för magisterexamen, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Omvårdnad AV, Examensarbete för magisterexamen, 15 hp
Nursing Science MA, Degree Project, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: OM162A
  • Ämne huvudområde: Omvårdnad
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1E - Kursen ligger på avancerad nivå och innehåller examensarbete för magisterexamen.
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
  • Fastställd: 2022-10-25
  • Giltig fr.o.m: 2023-01-10

Syfte

Kursen syftar till att inhämta fördjupade kunskaper inom omvårdnad. Vidare syftar kursen till att studenten självständigt genomför ett examensarbete baserat på forskningsprocessen.

Lärandemål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
1. Ta ställning till forskningsdesign och de forskningsetiska principer som är relevanta.
2. Identifiera och självständigt formulera problemställningar av betydelse för omvårdnad.
3. Identifiera och värdera behov av ytterligare kunskap för arbetets genomförande samt strategier för att inhämta dessa
4. Tillämpa ett akademiskt skrivande som kännetecknas av en kritiskt bearbetad och problematiserad text.
5. Konstruktivt motivera till förbättringar i annan students examensarbete vid opponent respektive respondentskap.
6. Genomföra arbetet inom givna tidsramar

Innehåll

Examensarbetet 15 hp där det ingår en fördjupning av forskningsprocessen och olika design och metod. Vidare ingår i kursen forskningsetiska aspekter samt metodöverväganden. I kursen diskuteras även vikten av ett kritiskt förhållningssätt och akademiskt skrivande med fokus på språkbruk, problematiserande texter och slutsatser.

Behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad svensk legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen 180 hp, varav minst 15 hp examensarbete alternativt avlagd kandidatexamen 180 hp, inklusive examensarbete om minst 15 hp i huvudområdet omvårdnad eller vårdvetenskap.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursens ges digitalt.
Enskild handledning samt handledning i grupp.
Digitala seminarier och examination.
Examination sker via opponent respektive respondentskap.

Examination

2001: Examensarbete, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Generella betygskriterier för målrelaterad tregradig betygsskala:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Polit, D.F. & Beck, C.T.
  • Titel: Nursing research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Wolters Kluwer Health

Referenslitteratur

  • Författare/red: Creswell, J. & Poth, C.
  • Titel: Qualitative Inquiry and Research Design
  • Förlag: SAGE Publications (USA)
  • Författare/red: Thrane, C.
  • Titel: Kvantitativ metod
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: von Thiele Schwarz, U., Hasson, H. & Wallin, L.
  • Titel: Tillförlitlig och relevant kunskap för sjuksköterskor
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur och Kultur

Egen sökning av relevant litteratur, avhandlingar samt artiklar inom examensarbetets ämnesområde tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23